Oppskriftene i Flexikost sin kostholdsplan tar utgangspunkt i Helsedirektoratets anbefalinger for kostholdets ernæringsmessige sammensetning ut fra kroppens behov for makronæringsstoffer, med erfaringsmessige justeringer fra oss (Thea og Preben).

Det totale næringsinntaket fordeles ut over 5 måltids-kategorier (Frokost, mellommåltid, lunsj, middag og kveldsmåltid)

Næringsinnholdet i matvarene er hentet fra den Norske matvaretabellen

Flexikost

  • Protein: 25%
  • Karbohydrater: 43%
  • Fett: 32%

Helsedirektoratet

  • Protein: 25%
  • Karbohydrater: 43%
  • Fett: 32%

Ditt daglige kcal behov

BMR X DAF + EX

Ditt daglige energi/kaloribehov beregnes ut fra personlige opplysninger som du taster inn i appen. 


BMR:
For å beregne BMR (Basalmetabolismen) tar Flexikost utgangspunkt i Harris-Benedict metoden, oppdatert av Mifflin og St Jeor.

Menn: BMR = (10 × vekt i kg) + (6.25 × høyde) – (5 × alder i år) + 5

Damer: BMR = (10 × vekt i kg) + (6.25 × høyde i cm) – (5 × alder i år) – 161


DAF:
Daily activity Factor(daglig aktivitetsfaktor) finner Flexikost ved at BMR multipliseres med faktoren som tilsvarer gjennomsnittet av ditt daglige aktivitetsnivå.

  • Inaktiv: 1
  • Stillesittende: 1,37
  • Står mye: 1,65
  • Går mye: 1,72
  • Hardt fysisk arbeid: 1,95


EX:
Exercise (trening) tar utgangspunkt i hvor mange økter du har per uke og beregnes etter kalkulasjoner med bakgrunn i ligningen (BMR + DAF)/1440 + (METsnitt av en treningsøkt + antall treningsøkter)
MET = Metabolic Equivalent of task