En av funksjonene som gjør FleXikost så utrolig bra, er at du kan fritt bytte mellom et mangfold av retter/oppskrifter.

Alt du trenger å gjøre er å klikke på «Bytte rett» som du finner ved siden av alle rettene. 
Da får du opp en liste der du kan velge mellom alle de alternativene. Velg ønsket rett og trykk lagre. 
På denne måten kan du velge dine favoritter eller spise variert gjennom hele uken! 

Endre på rekkefølgen til måltidene
Vi har laget en «standard» rekkefølge på måltidene:

  • 1) Frokost
  • 2) Mellommåltid
  • 3) Lunch
  • 4) Middag
  • 5) Kveldsmåltid

Du trenger ikke å følge denne rekkefølgen slavisk. Målet ditt må være å fordele måltidene jevnt utover dagen slik at blodsukkeret ditt holdes mest mulig stabilt, men rekkefølgen av måltidene har altså ingenting å si! Om du velger å spise lunch til frokost eller middag til kvelds, er helt opp til deg selv. Du må gjerne finne din egen rekkefølge, slå sammen eller dele opp måltider etter eget ønske. Poenget er at du må finne en løsning som passer inn i din hverdag. Da er nemlig sannsynligheten mye større at du lykkes :-)

Vi har lagt inn noen gode «etter trenings-snack» alternativer i mellommåltid (måltid nr.2) som er lette å få i seg etter trening. F.eks proteinbar eller shake. Dette er enkle ting å ha med i treningsbagen som er lett tilgjengelig uten tilberedning. 

NB: Du SKAL spise mellommåltid selv om du ikke trener!!!

For å få maksimalt ut av FleXikost må du velge riktig kosthold! FleXikost har 3 forskjellige kosthold som du kan velge mellom i «innstillinger» på FleXikost. Du kan når som helst hoppe mellom forskjellige kosthold.

HP/LC - High Protein, Low Carb

Dette kostholdet inneholder en meny som er restriktiv på karbohydrater, men som har større fokus på protein innaket ditt. Perfekt for deg som ønsker å beholde muskelmasse når du skal «deffe» etter en «bulkeperiode» eller som en del av oppkjøring til fitness konkurranse. 
NB: Viktig å huske på at Lavkarbo kosthold er en diett som kun bør benyttes i kortere perioder!

Flexible diet (Anbefalt kosthold)

Dette kostholdet holder vekten din stabil og har en fin jevn fordeling av karbohydrater, fett og proteiner. Du får en større meny med mange flere valg (enn lavkarbo og høykarbo). Kostholdet baseres på helt normal «hverdagskost» som passer for hele familien. Perfekt for deg som trener mye og som ønsker å ha prestasjon i fokus. Her kan du sørge for at du får i deg nok næring i forhold til trening.

Har du et mål om å stille i fitness eller vil du gå for en muskuløs «sommerkropp»?

Med FleXikost kan du enkelt periodisere kostholdet ditt ved å kjøre høykarbo over 2-3 måneder for å bygge maksimalt med muskelmasse, så bytter du over til lavkarbo i 2-3 måneder for å «deffe» bort overflødig fett. 

Du velger ditt kosthold under «innstillinger» når du er logget inn i FleXikost.

Vi har her laget en liten «guide» om hva du bør velge

NED I VEKT:
Du bør velge kostholdsplanen som heter: «Flexible diet - ned i vekt».

  • 1) Har du 3-7 kg. du vil ned, anbefaler jeg å ikke stille på høyere vektnedgang enn 0,5 kilo. pr. uke.
  • 2) Har du mer enn 8-15 kilo du vil ned, kan du velge 0,5 kg. ned og max 0,75 kg.
  • 3) skal du ned mer enn 15 kilo, kan du velge 1 kg. vektnedgang per uke.

 

PRESTASJON:
Om du ønsker å fokusere på prestasjon skal du velge «Flexible diet - performance» 

MER MUSKLER (LEAN GAIN):
Velg «Flexible diet - muskelvekst/lean gain». Her får du et kosthold som virkelig fokuserer på at du skal øke muskelmassen din på en sunn måte. 

MER MUSKLER (HARD GAIN): 
Om du virkelig ønsker å dra på med muskelvekst så anbefaler jeg at du velger kostholdsplanen som heter: «HP/HC - High Protein, High Carb» og velger ønsket vektoppgang. 

DEFFING:
Når du virkelig ønsker å «shredde» bort fett og få definerte muskler. (Brukes gjerne etter en periode på lean eller hard gain, også kalt bulking) 
Velg kostholdsplanen som heter «HP/LC - High Protein, Low Carb»

  • 1) Har du 3-7 kg. du vil ned, anbefaler jeg å ikke stille på høyere vektnedgang enn 0,5 kilo. pr. uke.
  • 2) Har du mer enn 8-15 kilo du vil ned, kan du velge 0,5 kg. ned og max 0,75 kg.
  • 3) skal du ned mer enn 15 kilo, kan du velge 1 kg. vektnedgang per uke.

IKKE GÅ FOR HARDT UT! 

Veldig mange går altfor hardt ut ved å velge 1kg vektnedgang for å få raske resultater! 
Dette er en stor feil, med mindre du er veldig overvektig!

FleXikost er basert på ren vitenskap og fysiologi, men det som er en avgjørende faktor på hvordan du responderer de første ukene er først og fremst hva du har gjort tidligere.
Hvis du lenge har spist et underskudd av kalorier (hvilket mange faktisk gjør, i tillegg til «feil» sammensatt m.t.p. proteiner, karbohydrater og fett)) så går kroppen rett og slett i lås. 
Den vil ikke slippe fett og kan ikke bygge muskulatur eller styrke. 

Dersom du har presset kroppen din en lang periode i feil retning, så vil ikke hele systemet snu på et par dager bare fordi du har bestemt deg for at du vil og er klar. Kroppens maskineri er stort og komplekst og en rekke systemer som fungerer sammen. 
Se på systemet som et stort tankskip som seiler avgårde. Hvis du har seilt feil kurs og skal snu, er ikke det gjort i en håndvending. Skipet snur sakte, men sikkert i det tempoet det trenger, så lenge du gjør de rette tingene og ikke prøver å overstyre kursen. Det klarer du ikke, tro meg. 

Du kan ikke skyndte deg til bra resultater!! 

Les gjerne innlegget: Jeg trener mye og spiser lite, men går ikke ned i vekt.

Vi har laget en helt fantastisk facebook gruppe som vi kaller for «Dream Team». Her kan du legge ut spørsmål, erfaringer eller dele dine resultater. 

Be om å bli medlem av FleXikost - Dream team 

Om det er noe du lurer i forhold til FleXikost så bør du bruke facebook-gruppen vår aktivt. Her det flere hundre brukere som har «tråkket opp stien» før deg og som kan svare på mye av det du lurer på.
Planen inneholder et bredt utvalg av normal hverdagsmat som du får kjøpt i dagligvare butikken. Antagelig er det mye av maten du allerede spiser, men her er mengden skreddersydd akkurat deg, ditt aktivitetsnivå og dine mål. I tillegg er sammensetningen av makroer (proteiner, karbohydrater og fett) hensiktsmessig fordelt.

Alle kan spise mat fra Flexikost, både store og små. Det er normal hverdagsmat som passer hele familien

Vårt samarbeid med GetFit og BioTechUSA gir deg som bruker av FleXikost hele 20% rabatt på alle varer i nettbutikken! Bruk rabattkode: FLEX20 

Kjøp kosttilskudd her Getfit.no
Vi anbefaler at dere har en konto hver, nettopp fordi innstillingene deres vil være forskjellig. Så for å slippe å bytte alder, høyde, vekt, aktivitetsnivå osv. I innstillingene mange ganger omdagen, anbefaler vi en konto hver. Men dere kan fint spise de samme måltidene i forskjellig mengde.
Ja, vi har mange gode treningsprogram til forskjellige formål, utgangspunkt og erfaring. Spør gjerne i den lukkede gruppa vår, om hvilket program som kunne passet akkurat deg best. Sjekk gjerne nettbutikken vår.

Vi har eget treningsprogram som ikke krever tilgang til treningsstudio, men som kan utføres uten utstyr.

Nei, det må du ikke. Du stiller in i personlige indstillinger hvorvidt du trener eller ikke, så justerer planen kaloriinntaket deretter.

Hvis du ikke får trent pga. Sykdom eller reise feks., så stiller du in planen til «trener ikke», så justerer kaloriene seg deretter. Kaloriinntaket varierer ettersom hvor aktiv du er. Derfor trenger ikke sykdom bety at progresjonen trenger å stoppe opp.

Flexikost fungerer for alle, fordi fysiologien vår er den samme. Forskjellen ligger i ditt utgangspunkt og ditt mål, og det stiller du inn selv i dine personlige innstillinger. I tillegg får du masse hjelp i den lukkede gruppa vår ved å spørre, Preben og Thea er inne å svarer nesten daglig. Vi har mange i gruppa som har fått utført slike operasjoner, og har god erfaring med dette.
Flexikost fungerer utmerket om du har diabetes, for programmet er bygget på å holde blodsukkeret stabilt igjennom dagen. Programmet bygger på anbefalingene til både Norges diabetes forbund og Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. I tillegg får du masse hjelp i den lukkede gruppa vår ved å spørre, Preben og Thea er inne å svarer nesten daglig.

Når du registrerer deg på Flexikost, så får du tilgang til din egen profil hvor du gjør dine personlige innstillinger som: alder, høyde, vekt, jobbsituasjon, antall treninger pr. uke og ukentlig mål.

På bakgrunn av dette får du en ukesmeny med mange valgmuligheter under hvert måltid. Du har feks. mange frokoster du kan velge mellom, uten at det går på bekostning av hverken kalorier eller makro- sammensetning.

Maten er enkel, ren, god og tar liten tid å lage (min personlige mening:-). Det er vanlig mat du får kjøpt på butikken og du har ca. 10-15 retter å velge mellom under hvert måltid, uten at det går på bekostning av verken kalorier eller makro sammensetning.

Systemet er bygget opp slik vi lager matplaner manuelt, forskjellen er bare at det er automatisert slik at du får mange flere valgmuligheter. Jeg kan trygt si at det pr. I dag ikke finnes tilsvarende bra plan på markedet:-)

Kostholdsplanen bruker jeg også i online coaching, til de som skal stille i fitness, de som skal bygge muskler, ned i vekt eller som vil vedlikeholde og prestere bedre i idrett.

Som medlem får du tilgang til vår lukkede Facebook gruppe hvor du kan stille alt av spørsmål osv. Preben og/eller jeg er inne å svarer hver dag. Det er mange aktive brukere der på samme opplegg, som er utrolig motiverende og som gladelig deler motivasjon, tips og råd. Prisen er kr. 199,- pr. måned, helt uten binding.

Vi har god erfaring med kunder som har PCOS, Diabetes I og II, Irritabel tarmsyndrom, og andre sykdommer som gjør at man må ta spesielle hensyn. Flexikost er bygget på å holde blodsukkeret stabilt igjennom dagen, som er avgjørende for både PCOS og Diabetes. Det er også mange med IBS som benytter seg av Flexikost, de eliminerer varer som de reagerer på. Enten ved å bare droppe de, eller erstatte det med andre alternativer. Programmet bygger på anbefalingene til både Norges diabetes forbund og Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. I tillegg får du masse hjelp i den lukkede gruppa vår ved å spørre, Preben og Thea er inne å svarer på alt av spørsmål.

Ved allergier, bytter du bare ut produkter som inneholder gluten eller laktose, med glutenfrie og laktosefrie produkter i samme mengde.

Dessverre. Flexikost er bygget på sammensetningen av karbohydrater, fett og animalske proteiner.

Du kan fritt slå sammen måltider hvis du vil, eller flytte mat fra ett måltid til et annet.

Du skal alltid veie maten før du koker / tilbereder den. Den endrer ofte vekt under koking / steking.

De eneste drikkene du kan drikke utenom planen, er sukkerfrie og kalorifrie drikker. Feks. Fun light, Zeroh saft, Pepsi max, svart kaffe og te. Vann er det aller beste. Drikker du drikker med kalorier som juice og/eller kaffe latte, så drikker du opp underskuddet ditt.

Sukkerfri tyggegummi kan du bruke fritt. Sukkerfrie pastiller kan du bruke i moderate mengder. De inneholder som regel kalorier, selv om de er uten sukker, så begrens inntaket.

Bruk gjerne masse krydder på maten for å få den til å smake bra, men unngå mye krydder som inneholder glukose/sukker. Salt skal også brukes i moderate mengder, men normal bruk er helt uproblematisk.

Vi anbefaler deg å spise mellom 300-500 g. Grønnsaker totalt i.l.a. dagen, inkl. grønnsakene som er i planen. Du trenger ikke nødvendigvis å benytte deg av de vi har satt opp, her kan du velge fritt. Men husk, avokado og belgfrukter er IKKE grønnsaker.

Svaret på dette er ganske enkelt nei!!!

Frukt inneholder store mengder fruktsukker som kalles fruktose. Kort fortalt:

Fruktose er sammensatt på en måte som gjør at kroppen ikke tar den opp like lett som vanlig glukose/sukker. Fruktosen må først brytes ned til glukose i leveren, for så å benyttes som drivstoff til kroppen. Leveren er det eneste organet som kan bryte ned fruktosen og når den har fått “nok” vil resten skyves over til fett-produksjon. Dette betyr ikke at du skal ligge unna frukt, men vær oppmerksom og begrens mengden dersom vektnedgang er målet! Hold deg til frukt- og bær som allerede er i planen, for å holde budsjettet ditt.

Å få kontroll på maten kan sammenlignes med økonomi og budsjettering. Om man bruker mer penger enn man tjener vil man havne i en ond spiral. Har man ikke oversikt over hvor pengene går ut, vil det være en stor utfordring, kanskje umulig å gjenskape kontroll. Ved å sette opp budsjett og holde oversikten over alle innkjøpene vil man få full oversikt over hvor pengene brukes og hvor man bør tette igjen unødvendig pengebruk. De samme prinsippene gjelder for deg som skal ha kontroll på kostholdet ditt.

Vet du hvor mye 85gram havregryn eller 15gram ost ser ut på øyemål? Når du baker en kake eller boller så bruker du vekt og litermål slik at du kan følge oppskriften. For mye gjær, salt eller sukker vil ødelegge hele smaksopplevelsen.

Se for deg at du lager mat etter øyemål og etter "ca forhold". Dette resulterer i at du får i deg 100 kcal ekstra hver eneste dag. Det høres kanskje ikke så mye ut og det tilsvarer faktisk bare 18 gram sjokolade om dagen. Dette utgjør faktisk hele 5kg ekstra i løpet av et år!

Å kontinuerlig bomme på kaloriinntaket gjør derfor at du ikke når målene dine.

Faktisk kan bare 19 kalorier ekstra om dagen i 1 år vil gjøre at kroppen din har lagret 1kg fett på din kropp.

19 kalorier tilsvarer

5 gram havregryn

ca 2 gram olje!!!

0,5 dl ekstra lett melk

3,4 gram melkesjokolade

5,3 gram ost

Du vil ikke klare å måle opp nøyaktig på øyemål. Det er helt umulig å måle opp nøyaktig 85 gram havregryn hver eneste dag uten vekt. En teskje med olje veier ca 5,3 gram. En liten "dæsj" med olje kan derfor ødelegge mer enn du aner og hvordan måler du 5,3 gram ost uten vekt?

Myse(også kalt whey på engelsk) og Kasein er proteiner som begge kommer fra melk. Med en fordeling på ca 80% myse og 20% kasein.

Begge proteinene er bygget opp så og si av de samme aminosyrene bare med litt forskjellig fordeling. Det er denne fordelingen som gjør at kasein tar lenger tid å bryte ned enn myse.

Nei, det må du ikke. 30 g. proteinpulver tilsvarer ca.100 g. rent kjøtt. Så du kan fint øke kjøtt mengden i et annet måltid og droppe pulveret.

Det er lagt til proteinpulver i noen måltider for å få fordelingen av karbohydrater, fett og proteiner til å gå opp, men du velger selv om du vil bruke det på den måten. 

Du kan fint bruke FleXikost når du ammer, fordi programmet er basert på helt vanlig, næringsrik mat som du allerede spiser.

Det er viktig at et eventuelt underskudd ikke er for stort, for å forhindre at avfallsstoffer som ligger i fettvevet frigjøres i melken. I tillegg er det viktig å etterstrebe tilstrekkelig næring til melken og for å holde produksjoenen oppe.

Kontakt oss gjerne for spørmål på post@flexikost.no

Du kan fint bruke FleXikost når du er gravid, fordi programmet er basert på helt vanlig, næringsrik mat som du allerede spiser. FleXikost forteller deg hvor mye du bør få i deg på bakgrunn av hva som er målet ditt, med utgangspunkt i hva du veier, hvor høy du er, aktivitetsnivået ditt, om du trener eller ikke og hva som er det ukentlige målet ditt.

Vi anbefaler ikke å ha vektnedgang som mål når du er gravid, men å sørge for at du ikke går unødvendig mye opp i vekt, kan være et godt mål.

Maten i oppskriftene er vanlig mat som du får kjøpt i dagligvarebutikken.

Nei, vi har mange måltider som ikke inneholder egg.

Du betaler direkte med kortet ditt og det trekkes månedlig.

Det er ingen bindingstid på FleXikost, og du kan si opp når du måtte ønske.

Velg det kostholdet du føler deg mest komfortabel med, du får ikke bedre resultater med et fremfor et annet.

Vi tilbyr ikke en gratis testperiode, men når det er sagt, så er jo 199,- ikke så "ille" pris for å "teste" FleXikost i 1 måned.

FleXikost koster 199kr per måned. Det er ingen andre kostnader.