Søk

    Når du registrerer deg på Flexikost, så får du tilgang til din egen profil hvor du gjør dine personlige innstillinger som: alder, høyde, vekt, jobbsituasjon, antall treninger pr. uke og ukentlig mål.

    På bakgrunn av dette får du en ukesmeny med mange valgmuligheter under hvert måltid. Du har feks. mange frokoster du kan velge mellom, uten at det går på bekostning av hverken kalorier eller makro- sammensetning.

    Maten er enkel, ren, god og tar liten tid å lage (min personlige mening:-). Det er vanlig mat du får kjøpt på butikken og du har ca. 10-15 retter å velge mellom under hvert måltid, uten at det går på bekostning av verken kalorier eller makro sammensetning.

    Systemet er bygget opp slik vi lager matplaner manuelt, forskjellen er bare at det er automatisert slik at du får mange flere valgmuligheter. Jeg kan trygt si at det pr. I dag ikke finnes tilsvarende bra plan på markedet:-)

    Kostholdsplanen bruker jeg også i online coaching, til de som skal stille i fitness, de som skal bygge muskler, ned i vekt eller som vil vedlikeholde og prestere bedre i idrett.

    Som medlem får du tilgang til vår lukkede Facebook gruppe hvor du kan stille alt av spørsmål osv. Preben og/eller jeg er inne å svarer hver dag. Det er mange aktive brukere der på samme opplegg, som er utrolig motiverende og som gladelig deler motivasjon, tips og råd. Prisen er kr. 199,- pr. måned, helt uten binding.

    FleXikost koster 199kr per måned. Det er ingen andre kostnader.

    Du betaler direkte med kortet ditt og det trekkes månedlig.

    Det er ingen bindingstid på FleXikost, og du kan si opp når du måtte ønske.

    Vi tilbyr ikke en gratis testperiode, men når det er sagt, så er jo 199,- ikke så "ille" pris for å "teste" FleXikost i 1 måned.

    Du sier opp FleXikost på web ved å logge inn og klikke på «konto» og «profil. Der kan du klikke på en knapp som heter «avslutt abonnement».

    Planen inneholder et bredt utvalg av normal hverdagsmat som du får kjøpt i dagligvare butikken. Antagelig er det mye av maten du allerede spiser, men her er mengden skreddersydd akkurat deg, ditt aktivitetsnivå og dine mål. 

    FleXikost har 2 forskjellige kosthold som du kan velge mellom i «innstillinger» på FleXikost. Du kan når som helst hoppe mellom forskjellige kosthold.

    Flexible diet 
    Dette kostholdet holder vekten din stabil og har en fin jevn fordeling av karbohydrater, fett og proteiner. 

    HP/LC - High Protein, Low Carb
    Dette kostholdet inneholder en meny som inneholder mindre andel karbohydrater og større andel proteiner og fett. 

    Hvilke kosthold gir best resultat på vektnedgang?
    Det er ikke noen fasit på hvilke kostholdsvarianter som fungerer "best". Når det gjelder vektnedgang så er det livsstilsendring som er stikkordet. 

    Svaret er at det kostholdet som fungerer for deg over tid, er det rette valget. Om du elsker å spise brød, poteter og pasta, så er ikke et lavkarbo kosthold veien å gå. Da vil du hele tiden måtte nekte deg mat og du er dømt til å sprekke.


     

    Nei, det må du ikke!

    Det er lagt til proteinpulver i noen måltider for å få fordelingen av karbohydrater, fett og proteiner til å gå opp, men du velger selv om du vil bruke det på den måten. 

    Om du ikke ønsker å bruke proteinpulver kan du enkelt bytte ut dette med f.eks mer kjøtt/fugl/fisk til middag eller et annet måltid.

    Vi har laget en egen byttekalkulator som hjelper deg med dette.

    Alle kan spise mat fra Flexikost, både store og små. Det er normal hverdagsmat som passer hele familien
    Vi anbefaler at dere har en konto hver, nettopp fordi innstillingene deres vil være forskjellig. Så for å slippe å bytte alder, høyde, vekt, aktivitetsnivå osv. I innstillingene mange ganger omdagen, anbefaler vi en konto hver. Men dere kan fint spise de samme måltidene i forskjellig mengde.

    Du bør veie maten i starten! Når du har fått "kontroll", trenger du ikke å veie maten hele tiden. 

    Å få kontroll på maten kan sammenlignes med økonomi og budsjettering. Om man bruker mer penger enn man tjener vil man havne i en ond spiral. Har man ikke oversikt over hvor pengene går ut, vil det være en stor utfordring, kanskje umulig å gjenskape kontroll.

    Ved å sette opp budsjett og holde oversikten over alle innkjøpene vil man få full oversikt over hvor pengene brukes og hvor man bør tette igjen unødvendig pengebruk. De samme prinsippene gjelder for deg som skal ha kontroll på kostholdet ditt.

    Vet du hvor mye 85 gram havregryn eller 15 gram ost ser ut på øyemål? Når du baker en kake eller boller så bruker du vekt og litermål slik at du kan følge oppskriften. For mye gjær, salt eller sukker vil ødelegge hele smaksopplevelsen.

    Erfaring er stikkordet her. Når du har veid en brødskive, så vet du hva den veier og trenger ikke å veie den hver eneste gang. Samme gjelder for rekke andre matvarer, men det er viktig å få oversikt i starten.

    Vi anbefaler på det sterkeste å lese denne artikkelen: https://www.flexikost.no/blogg/derfor-er-det-viktig-a-veie-maten 

     

    Flexikost fungerer for alle, fordi fysiologien vår er den samme. Forskjellen ligger i ditt utgangspunkt og ditt mål, og det stiller du inn selv i dine personlige innstillinger. I tillegg får du masse hjelp i den lukkede gruppa vår ved å spørre.

    Vi har mange i gruppa som har fått utført slike operasjoner, og har god erfaring med dette.

    Ved allergier, bytter du bare ut produkter som inneholder gluten eller laktose, med glutenfrie og laktosefrie produkter i samme mengde.
    PCOS gir økt fare for: økning i kolesterol, høyt blodtrykk som igjen kan føre til økt risiko for hjerte- og karsykdommer senere i livet.
    Derfor er det veldig viktig for personer som har PCOS å kunne starte med tiltak som minsker risikoen for fremtidige problemer samtidig som symptomene behandles.
     
    Den beste behandling for både symptomer og fremtidige problemer er vektnedgang, økt aktivitet og omlegging av kosthold til en mer gunstig fordeling mellom karbohydrater, fett og proteiner.
     
    Ved PCOS er det viktig å holde blodsukkeret stabilt og ikke spise mat som gir rask blodsukker stigning.
     
    Ved å følge sammensetningen i FleXikost holder blodsukkeret seg stabilt gjennom dagen og du får en optimal fordeling av næringsstoffene.
     
    Det er også viktig å kontakte lege for jevnlig oppfølging med blodprøver og måling av blodtrykk.

    Flexikost fungerer utmerket om du har diabetes, for programmet er bygget på å holde blodsukkeret stabilt igjennom dagen.

    Programmet bygger på anbefalingene til både Norges diabetes forbund og Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. I tillegg får du masse hjelp i den lukkede gruppa vår ved å spørre.

    Dessverre. Flexikost er bygget på sammensetningen av karbohydrater, fett og animalske proteiner.

    Vi har mange med IBS som benytter seg av Flexikost. De eliminerer varer som de reagerer på. Enten ved å bare droppe de, eller erstatte det med andre alternativer.

    Du kan fint bruke FleXikost når du er gravid, fordi programmet er basert på helt vanlig, næringsrik mat som du allerede spiser. FleXikost forteller deg hvor mye du bør få i deg på bakgrunn av hva som er målet ditt, med utgangspunkt i hva du veier, hvor høy du er, aktivitetsnivået ditt, om du trener eller ikke og hva som er det ukentlige målet ditt.

    Vi anbefaler ikke å ha vektnedgang som mål når du er gravid, men å sørge for at du ikke går unødvendig mye opp i vekt, kan være et godt mål.

    Du kan fint bruke FleXikost når du ammer, fordi programmet er basert på helt vanlig, næringsrik mat som du allerede spiser.

    Det er viktig at et eventuelt underskudd ikke er for stort, for å forhindre at avfallsstoffer som ligger i fettvevet frigjøres i melken. I tillegg er det viktig å etterstrebe tilstrekkelig næring til melken og for å holde produksjoenen oppe.

    Kontakt oss gjerne for spørmål på post@flexikost.no

    Vi anbefaler deg å spise mellom 300-500 g. Grønnsaker totalt i.l.a. dagen, inkl. grønnsakene som er i planen. Du trenger ikke nødvendigvis å benytte deg av de vi har satt opp, her kan du velge fritt. Men husk, avokado og belgfrukter er IKKE grønnsaker.

    Svaret på dette er ganske enkelt nei!!!

    Frukt inneholder store mengder fruktsukker som kalles fruktose. Kort fortalt:

    Fruktose er sammensatt på en måte som gjør at kroppen ikke tar den opp like lett som vanlig glukose/sukker. Fruktosen må først brytes ned til glukose i leveren, for så å benyttes som drivstoff til kroppen. Leveren er det eneste organet som kan bryte ned fruktosen og når den har fått “nok” vil resten skyves over til fett-produksjon. Dette betyr ikke at du skal ligge unna frukt, men vær oppmerksom og begrens mengden dersom vektnedgang er målet! Hold deg til frukt- og bær som allerede er i planen, for å holde budsjettet ditt.

    Bruk gjerne masse krydder på maten for å få den til å smake bra, men unngå mye krydder som inneholder glukose/sukker. Salt skal også brukes i moderate mengder, men normal bruk er helt uproblematisk.
    Sukkerfri tyggegummi kan du bruke fritt. Sukkerfrie pastiller kan du bruke i moderate mengder. De inneholder som regel kalorier, selv om de er uten sukker, så begrens inntaket.
    Hvis du ikke får trent pga. Sykdom eller reise feks., så stiller du in planen til «trener ikke», så justerer kaloriene seg deretter. Kaloriinntaket varierer ettersom hvor aktiv du er. Derfor trenger ikke sykdom bety at progresjonen trenger å stoppe opp.
    De eneste drikkene du kan drikke utenom planen, er sukkerfrie og kalorifrie drikker. Feks. Fun light, Zeroh saft, Pepsi max, svart kaffe og te. Vann er det aller beste. Drikker du drikker med kalorier som juice og/eller kaffe latte, så drikker du opp underskuddet ditt.
    Nei, det må du ikke. Du stiller in i personlige indstillinger hvorvidt du trener eller ikke, så justerer planen kaloriinntaket deretter.

    Ja, vi har mange gode treningsprogram til forskjellige formål, utgangspunkt og erfaring. Spør gjerne i den lukkede gruppa vår, om hvilket program som kunne passet akkurat deg best. 

    Treningsprogram finner du her: https://www.flexikost.no/trening

     

    Vi har lagt inn noen gode «etter trenings-snack» alternativer i mellommåltid (måltid nr.2) som er lette å få i seg etter trening. F.eks proteinbar eller shake. Dette er enkle ting å ha med i treningsbagen som er lett tilgjengelig uten tilberedning. 

    NB: Du SKAL spise mellommåltid selv om du ikke trener!!!
    Du skal alltid veie maten før du koker / tilbereder den. Den endrer ofte vekt under koking / steking.
    Du kan fritt slå sammen måltider hvis du vil, eller flytte mat fra ett måltid til et annet.

    En av funksjonene som gjør FleXikost så utrolig bra, er at du kan fritt bytte mellom et mangfold av retter/oppskrifter.

    Alt du trenger å gjøre er å klikke på «Bytte rett» som du finner ved siden av alle rettene. 
    Da får du opp en liste der du kan velge mellom alle de alternativene. Velg ønsket rett og trykk lagre. 
    På denne måten kan du velge dine favoritter eller spise variert gjennom hele uken! 

    Endre på rekkefølgen til måltidene
    Vi har laget en «standard» rekkefølge på måltidene:

    • 1) Frokost
    • 2) Mellommåltid
    • 3) Lunch
    • 4) Middag
    • 5) Kveldsmåltid

    Du trenger ikke å følge denne rekkefølgen slavisk. Målet ditt må være å fordele måltidene jevnt utover dagen slik at blodsukkeret ditt holdes mest mulig stabilt, men rekkefølgen av måltidene har altså ingenting å si! Om du velger å spise lunch til frokost eller middag til kvelds, er helt opp til deg selv. Du må gjerne finne din egen rekkefølge, slå sammen eller dele opp måltider etter eget ønske. Poenget er at du må finne en løsning som passer inn i din hverdag. Da er nemlig sannsynligheten mye større at du lykkes :-)

    Vi har laget en helt fantastisk facebook gruppe som vi kaller for «Dream Team». Her kan du legge ut spørsmål, erfaringer eller dele dine resultater. 

    Be om å bli medlem av FleXikost - Dream team 

    Om det er noe du lurer i forhold til FleXikost så bør du bruke facebook-gruppen vår aktivt. Her det flere hundre brukere som har «tråkket opp stien» før deg og som kan svare på mye av det du lurer på.

    Nei, vi har mange måltider som ikke inneholder egg.

    Vårt samarbeid med GetFit og BioTechUSA gir deg som bruker av FleXikost hele 20% rabatt på alle varer i nettbutikken! Bruk rabattkode: FLEX20 

    Kjøp kosttilskudd her Getfit.no

    Myse(også kalt whey på engelsk) og Kasein er proteiner som begge kommer fra melk. Med en fordeling på ca 80% myse og 20% kasein.

    Begge proteinene er bygget opp så og si av de samme aminosyrene bare med litt forskjellig fordeling. Det er denne fordelingen som gjør at kasein tar lenger tid å bryte ned enn myse.