Velg en kostholdsplan som tilpasser seg din hverdag

Kostholdsplaner flest har en tendens til å bli veldig generelle og gjennomsnittlige, og dermed passer de ikke særlig godt inn i akkurat DIN hverdag.

Si at du er syk en dag og ikke får trent. Med en fleksibel kostholdsplan som FleXikost kan du da stille inn på ‘trener ikke’, så oppdaterer planen seg og justerer kalorimengden deretter.

Vanlige dietter og kostholdsplaner tar dessuten ikke hensyn til om du f. eks. har en stillesittende kontorjobb eller en fysisk aktiv jobb som sykepleier eller byggearbeider. De to ulike jobbsituasjonene har MYE å si for hvordan ditt daglige budsjett av kalorier vil være, og derfor kan man ikke lage et gjennomsnitt av det.

En fleksibel kostholdsplan tilpasser seg ditt daglige aktivitetsnivå. Er du mye i bevegelse på jobb? Trener du? I så fall, hvor mange økter du trener du per uke?

Ofte ligger standard kostholdsplaner for lavt på kalorier, fordi de tar utgangspunkt i “worst case scenario” – at du sitter stille mesteparten av dagen. Kanskje kunne (og burde) du egentlig ha spist 500 kalorier mer, dersom du har en jobb hvor du er mye mer fysisk aktiv.

Passer godt inn i en normal hverdag

Det som gjerne gjør at vanlige kostholdsplaner ikke er bærekraftige over tid, er at de ikke gir deg muligheten til å fungere i ditt sosiale liv og sammen med familien. Når du midt i tidsklemma må lage annen mat til seg selv enn til resten av familien, kan det fort føre til at du mister “motet” og går lei.

En kostholdsplan som tilpasser seg din hverdag, er satt opp slik at den passer for HELE familien, store som små. Det er enkel, næringsrik hverdagsmat som tar kort tid å lage, og som du ikke må på en “spesialbutikk” for å få tak i ingrediensene til.

Du kan fint spise sammen med familie og venner, så lenge du holder styr på makroene dine. Lager du f. eks. lasagne, kan du bare gange opp din egen oppskrift med 6, og så forsyner du deg med en sjettedel.

Et kosthold du kan leve med over tid

Med et fleksibelt kosthold kan du spise helt vanlig hverdagsmat med god samvittighet og likevel oppnå målene dine. Det føles ikke som at du er på diett eller slanker deg.

Nettopp fordi det ikke er noe som heter «ja-mat» og «nei-mat». Det handler kun om hvilke mengder vi bør spise av de ulike matvarene. Grønnsaker kan du spise store mengder av hver dag, mens smågodt og sjokoladekake også er helt greit i mindre mengder, bare ikke like ofte.

En kortsiktig diett tar slutt en dag. Hva skal du gjøre etterpå …?

Les også: Hva er egentlig sunn mat?

Enklere å planlegge, og færre impulskjøp

En kostholdsplan som FleXikost, med tilpasset kosthold og meny for hele uken med oppskrifter og egen handleliste, gjør det mye enklere å planlegge matinnkjøp og matlaging i en travel hverdag. Planlegging og gode rutiner er avgjørende for å holde et sunt og godt kosthold over tid.

Når du har ferdiglaget ukemeny og har handlet inn råvarene, er sjansen større for at du holder deg til planen enn om du skal innom butikken på vei hjem fra jobb. Handler du sulten, er det lettere ty til løsninger som på sikt ikke er hensiktsmessige for deg og dine mål.

En god kostholdsplan skal tilpasse seg DEG

Kostholdet skal være en naturlig del av din hverdag, og derfor må en kostholdsplan du skal lykkes med og leve med over tid, være skreddersydd akkurat DEG og dine mål.

Er målet ditt å gå ned i vekt? Eventuelt hvor mye? Eller er målet ditt å vedlikeholde vekten og prestere maksimalt på trening? Ønsker du å bygge muskler?

Hvis du har prøvd flere dietter uten å få de resultatene du ønsker deg, da kan en fleksibel og skreddersydd kostholdsplan være løsningen som hjelper deg med å oppnå optimale resultater. Det handler ikke om å gå på en diett, men om å spise i henhold til det som er målet ditt.