Vektplatåer – din beste hjelper i kampen mot kiloene

Du har spist riktig og trent, og de første 5-10 kiloene har forsvunnet. Men så plutselig en dag stopper vektnedgangen helt opp. Dag etter dag, uke etter uke – vekten står BOM stille!

Du blir frustrert og utålmodig og kjenner at du er i ferd med å miste motet. Hva er det som skjer, liksom, hvorfor i alle dager rikker ikke vektpilen seg en millimeter til tross for kjempeinnsatsen du gjør!?

Kjenner du deg igjen i dette scenariet?

Ingen grunn til panikk – du har bare kommet til et vektplatå. Dette er helt normalt, og faktisk en fordel.

Hva er vektplatåer?

Etter en vektnedgang på 10–15% av kroppsvekten, så vil vektnedgangen ofte nå et platå og bli stående stille en stund. Vekten må da stabilisere seg før du kan gå videre ned i vekt.

Kroppen prøver nemlig å få deg tilbake til den vekten du hadde opprinnelig, spesielt hvis du har vært overvektig i mange år. Når du kommer på et vektplatå, “relærer” du kroppen at dette er din nye normalvekt.

Jo lenger du klarer å holde din nye og lavere kroppsvekt, desto mindre blir risikoen for å gå tilbake til din gamle vekt. Kroppen innstiller seg på den nye vekten, og denne perioden med stillstand er faktisk ditt viktigste hjelpemiddel til ikke å gå opp igjen!

Mange som slanker seg, får bittert erfare følgende faktum: Det er mye vanskeligere å ikke gå opp i vekt igjen, enn selve det å gå ned i vekt.

Derfor bør du ikke bli frustrert når du kommer på et vektplatå – men glad! Det er et tegn på at du er inne på riktig spor for å få varig bukt med vekten. Når de fysiologiske mekanismene og hormonene har stabilisert seg på det nye nivået, kan du igjen starte på en ny fase med vektreduksjon.

Det gjelder å være klar over hvorfor platåvekten kommer, hva det er, og at det blir bedre. Men når man ikke kjenner til dette, oppstår det ofte en veldig unødvendig frustrasjon, hvor man gjør mange rare og desperate tiltak som bare ødelegger mer enn noe annet.

Typisk begynner man å lete etter svar på feil steder. En klassisk tilbakemelding vi ofte hører, er: “Nå står vekten bom stille, det må være noe gærent med kroppen min eller kostholdsplanen!” Mange «hopper» da videre til «det neste store», og skifter strategi for ofte til å noen gang komme i mål. 

Les også: Slik går du ned i vekt og blir der

Stå i det – ikke gi opp

Fenomenet vektplatåer er et godt eksempel på hvorfor vektnedgang handler om så innmari mye mer enn akkurat de kiloene du går ned. Det handler om mental styrke, og ikke minst om å tilegne seg ny kunnskap. Du må forstå kroppens naturlige fysiologiske mekanismer, slik at du ikke bruker energien helt feil og frustrerer deg over ting du ikke kan påvirke. Det ødelegger mer enn det gagner.

Vær mentalt sterk og konsekvent. Si til deg selv: “OK, det er ikke noe alternativ å gå tilbake til det jeg gjorde før, så jeg skal bare stole på prosessen, stå i det og glede meg over andre ting på veien.”

Hvor lenge du blir stående på vektplatået, er helt individuelt. Etter en stund vil du merke at kroppen venner seg til den nye vekten. Hormonene kommer igjen i balanse, og kroppen din vil nærmest føles som ny. Og da begynner vektpilen å røre på seg igjen – i riktig retning.

Hold ut, dette klarer du!