Trenger du en unnskyldning for ikke å sette i gang

Hei… håper julen har behandlet deg bra så langt:-) Det er tiden for mange nyttårs forsetter, noe jeg personlig ikke er så fan av. Det er flere grunner til det, men først og fremst syntes jeg det er en uting å skulle utsette noe til en dato langt frem i tid for å ha nok en unnskyldning til å ikke å bare sette i gang. Det er mennskelig å utsette ting som utfordrer oss ut av komfortsonen, men det er fult mulig å gå motstrøms og ikke minst kan du høsta masse godfølelse i retur:-) 

Mitt nyttårsløfte

MEN hvis jeg skal dele ET løfte jeg har hatt med med meg selv i mange år,  som jeg ønsker at du også skal implementere for 2017, så er det «at du aldri skal hoppe over måltider eller straffe trene etter å ha spist litt mer en det du hadde tenkt eller gått på en smell med sjokolade. Blir du med på den? Jeg vil du skal tenke at «gjort er gjort og spist er spist», så hopper du opp på hesten og rir videre.

Det er når du begynner å gjøre mer ut av det, at skaden skjer. Det følger ikke noe bra med å skulle straffe seg selv på den måten. Hvis du har den holdningen til kropp, mat og trening så er det på tide med en utvikling, ellers havner du rett tilbake på startstreken igjen og igjen!! Hvis du har gjort det før og det ikke funket for deg, er det lurt å legge en ny strategi på forhånd, slik at du vet hvordan du skal «takle» uforutsette situasjoner og bomper i veien. Det er ikke deg det er noe galt med, men strategien du har benyttet deg av:-) Ble du lettet nå….?

Jeg vil anbefale deg det samme som jeg rådet en kunde til her forleden. Hun skrev at hun var fortvilet over å ha «ramlet av lasset» med tanke på gode rutiner den siste uken. Hun følte hun hadde ødelagt de gode resultatene hun hadde fått og var skuffet over seg selv som igjen ga lite motivasjon til å fortsette. 

«Se på reisen din som at du kjører av gårde på en motorvei. Du kjører mot et mål du har satt deg, og veien dit består av både svinger, oppoverbakker, nedoverbakker og dumper på samme måte som livet er dynamisk og uforutsigbart. Du kjører på en skikkelig dump og punkterer et dekk. Så hva gjør du? Du går ut, skifter dekket og kjører videre. Det eneste som har skjedd er at du bruker litt lenger tid til målet. Du blir ikke igjen på motorveien eller kjører hjem igjen ikke sant?

Ha strategier som funker på sikt

Tenk at målet ditt for 2017 skal være å slutte å sabotere for deg selv og heller HEIE på deg selv! Alt eller ingenting mentaliteten har gått ut på dato og det er på tide å finne en gylden middelvei som vil ta deg til målet når du er klar!

Å endre livsstil eller å endre oss på andre måter handler om utvikling og du kan ikke løpe før du har lært å stå, så gi deg selv litt tid og en klapp på skulderen innimellom fordi du fortjener det:-) Selvkontroll og viljestyrke er to egenskaper som kan styrkes ved at du er bevisst på dem. Verken for mye eller for lite er bra for noen, det ligger i ordet. Men nok til å ikke stadig være et offer for latskap og fristelser bør du unne deg selv. Neste gang du har lyst til å falle for fristelsen å bli på sofaen i stedet for å gjennomføre en planlagt treningsøkt vil jeg du skal spørre deg selv.. «hva har jeg lyst til å føle om 1,5 time..? Skal jeg ligge her å kjenne på dårlig samvittighet eller godfølelse etter å ha trent og en varm dusj..