Sukker vs. Søtningsstoffer – hvordan påvirker det egentlig kroppen?

De aller fleste mennesker er glade i søt mat og drikke. Noen eksperter mener at det skyldes at morsmelken smaker søtt, og at det derfor er et medfødt overlevelsesinstinkt. Problemet er bare at jo mer søtt du spiser, jo mer søtt vil du ha. Forskning viser at sukker faktisk kan være like avhengighetsskapende som rusmidler.

Sukker er som kjent veldig kaloririkt, og et høyt forbruk kan føre til overvekt og en rekke andre livsstilssykdommer. De fleste som ønsker å kutte ned på kaloriinntaket har derfor prøvd sukkerfrie alternativer når søtsuget melder seg. Flere og flere produkter inneholder kunstige søtningsstoffer, og vi inntar større og større mengder.

Vi kaster oss over produkter som lover ingen eller lite kalorier, som Pepsi Max, yoghurt uten tilsatt sukker og nå også is helt uten kalorier. Men hvordan påvirker dette egentlig kroppen vår?

– Kunstige søtningsstoffer er omdiskutert, og det er publisert en rekke studier som viser veldig motstridende resultater. Noen mener at det kan føre til vektøkning og helseproblemer, mens andre viser at det er helt harmløst, forklarer Thea Danielsen, som er sykepleier innen ernæring, sertifisert personlig trener og jobber som fitness- og kostholdscoach for FleXikost.

De fleste eksperter er nå likevel enige om at søtningsstoffer ikke er farlig i de mengdene vi får i oss, og norske helsemyndigheter har blant annet frikjent aspartam, som er det søtstoffet som oftest brukes i lettbrus. Det er 200 ganger søtere enn sukker og inneholder null kalorier.

Et dominerende antall vitenskapelige studier viser ingen sammenheng mellom aspartam og kreft, hårtap, depresjon, demens, atferdsforstyrrelser eller noen av de andre tilstandene som det hevdes på ulike websteder at aspartam fører til” skriver NHI.no.

Ulike søtningsmidler

Det kan være greit å vite at det finnes ulike typer naturlig sukker, søtningsmidler og kunstig søtning. Søtningsmidler deles inn i to ulike grupper: sukkeralkoholer og søtningsstoff.

Sukkeralkoholer er sukrin, sorbitol, mannitol, xylitol, laktitol, maltitol, hydrogenert glukosesirup og fruktose. De gir mindre kalorier enn sukker, og brukes ofte i tyggegummi og pastiller. Sukrin er den eneste av disse som er tilnærmet kalorifri.

Søtningsstoffer/kunstige søtstoffer (som ikke inneholder kalorier) er Aspartam, acesulfam K, sukralose, cycklamat, sakkarin og steviolglykosid (stevia). De brukes ofte i lettbrus og lettprodukter.

– Sukkeralkoholer og naturlig søtstoff inneholder ulike mengder kalorier, mens søtningsstoffer er kalorifrie. Det finnes flere ulike typer kunstige søtningsstoffer som er godkjent av norske myndigheter, og som trygt kan inntas hver dag, forklarer Danielsen.

Ikke farlig

Både aspartam og stevia er frikjent av EU og European Food Safety Authority (EFSA). Stoffene er ikke farlige så lenge du holder seg under grensen for daglig inntak.

– Du må drikke veldig mange liter lettbrus om dagen for at kroppen skal reagere negativt. Du må drikke minst 10 bokser lettbrus for å få i deg 40 mg/kg/dag, som er den anbefalte grensen. De færreste får i seg så mye i løpet av en dag, sier Danielsen.

Mange er skeptiske til søtningsstoffer fordi det kalles “kunstig søtning”, og tenker at det er noe eksperimentelt og nytt. Sannheten er at Aspartam har vært tillatt å tilsette i mat i snart 40 år.

I 2017 drakk nordmenn rundt 130 millioner liter Pepsi Max, ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen, og det er store helsemessige gevinster ved bytte ut vanlig sukker med lettprodukter.

Unngår vektøkning

Som regel utgjør sukker omtrent 10 prosent av det totale kaloriinntaket i løpet av en dag, altså rundt 200 kalorier for en gjennomsnittsperson. Dersom det blir erstattet med kunstig søtning, og ikke erstattet med annen mat, kan det ha en positiv effekt på vekten.

Brus, godteri og kaker inneholder mange kalorier, og kan derfor føre til overvekt, fedme, diabetes og en rekke andre livsstilssykdommer. Det kan derfor ha stor helseeffekt å gå over til sukkerfrie alternativer.

– De fleste søtningsstoffene inneholder null kalorier, og det er derfor mange kalorier å spare på å velge lettbrus fremfor vanlig brus. Det finnes likevel teorier om at kunstige søtningsmidler gjør deg mer sulten, fordi hjernen tror du spiser sukker og øker appetitten. Noen mener også at søtningsstoffer øker søtsuget fordi du venner deg til den søte smaken. Jeg vil derfor anbefale å ikke innta for store mengder, men alt med måte, forklarer Danielsen. 

Flere studier har vist økende kroppsvekt og BMI hos dem som drikker mye light-produkter, men det kan skyldes at personer som drikker mye lettbrus generelt har et dårlig kosthold med mye kaloririk mat.

Hver og en av oss spiser rundt 5 g aspartam årlig, noe som tilsvarer et ekstra kilo med sukker (som inneholder 4000 kcal eller 16.740 kJ). Det ville gitt en vektøkning på 0,5 kg årlig.

Som medlem av FleXikost får du en enkel og effektiv kostholdsplan, nøyaktig tilpasset dine treningsmål.

Slik påvirkes blodsukkeret

Sukker påvirker som kjent blodsukkeret i stor grad, og er derfor et problem for diabetikere. Stevia gir derimot ingen blodsukkerstigning, og det samme gjelder de fleste søtningsstoffer, viser en studie som nylig ble gjennomført ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

– Søtningsstoffer kan derfor være spesielt bra for diabetikere, fordi de har problemer med å skille ut insulin, forklarer Danielsen.

Unntaket er sukkeralkoholer, sorbitol og xylitol. Sukkeralkoholer omdannes til sukker i kroppen, og gir en stigning i blodsukkeret.

Kunstige søtningsmiddel motvirker også hull i tennene, siden sukker “mater” bakteriene i munnen som medfører tannråte. Selv om sukkeralkoholene inneholder noe kalorier og energi, er de også mer tannvennlige enn sukker.

Bør begrense sukkermengden

Danielsen trekker frem fire viktige årsaker til at du bør begrense sukkerinntaket:

  1. Sukker inneholder mye kalorier og ingen næring
  2. Sukker påvirker insulinet
  3. Sukker påvirker blodsukkeret
  4. Sukker gir hull i tennene

– De fleste eksperter og forskere er enige i at søtstoffer er bedre enn sukker, men som alt annet er det viktig å ikke få i seg for mye. Det beste er jo å begrense inntaket av søt mat, eller spise søte bær og frukt i stedet, i tillegg til å benytte vann som tørstedrikk. Men du kan gjerne bytte ut et glass sukkerholdig brus med et glass lettbrus, bare ikke drikk flere liter om dagen, sier Danielsen.

Helsedirektoratet og Mattilsynet mener at mange forbrukere over tre år bør erstatte deler av sukkerinntaket sitt med kunstig søtstoff.