Spiser du egentlig nok?

Mange tror (og mener) at nøkkelen til en sunn, sterk og definert kropp er å kutte drastisk ned på kaloriene. Nå skal jeg fortelle deg hvorfor dette ikke er noen god idé!

Det er vanskeligere å bygge muskler og bli sterkere!

Musklene våre trenger mye bra mat for å vokse og bli sterkere. Uten tilstrekkelig med mat vil ikke musklene dine bli større eller sterkere, uansett hvor mye du trener!

Å bygge muskler er ikke noe kroppen prioriterer! Kroppen din vil mye heller bruke den lille energien den får inn på å holde kroppen i «normal» tilstand. Normalt blodtrykk, temperatur, fordøyelsen, celle funksjon og normalisere alle andre nødvendige kroppsfunksjoner som er viktigere enn å bygge muskler! Det er rett og slett ikke nok byggematerialer igjen til musklene dine.

Det er vanskeligere å brenne fett!

Selv om målet er å forbrenne fett, så bør du ikke spise «som en liten fugl»!

Mange tror at desto mindre man spiser, desto mer fett forbrennes. Dette er er en skikkelig dårlig og ikke minst farlig myte!

Joda, man må være på kalori underskudd for å gå ned i vekt og forbrenne mer fett, men du må ikke kutte kalorier for raskt. Du får ikke raskere resultater av å sette deg på et ekstremt underskudd, spesielt om du i tillegg trener hardt!

Om du kutter for hardt i kalorier vil det føre til dårligere forbrenning (lav metabolisme) samtidig som du mister mye mer muskelmasse! Det er jo ikke det du vil? Mister du muskelmasse så er jo hensikten med «slanking» borte etter min mening! Musklene kan sammenlignes med en motor. Desto større motor, desto mer forbrenner den. Dersom du mister mye muskelmasse på diett vil du også miste mye av forbrennings grunnlaget ditt og du havner fort i en evig «ond» sirkel!

Du får ikke noe fremgang på trening

Om du ikke spiser nok vil du heller ikke ha noe fremgang på trening! Du holder kanskje samme nivået eller i verste fall presterer du dårligere uke for uke… Uansett hvor mye du trener vil du rett og slett ikke i bli noe særlig bedre.

Kunne du tenke deg å legge igjen mange timer med trening uten å få noen ting igjen for det? Personlig liker jeg at mine investeringer gir god avkastning på sikt.

Du bruker lenger tid på restitusjon

Når det kommer til restitusjon er det veldig viktig med tilstrekkelig mat! Når vi trener lager vi faktisk mikro rupturer og «skader» i musklene. Når musklene reparerer disse mikro skadene blir musklene større og sterkere for å motstå en lignende påkjenning.

For at kroppen skal kunne fikse disse mikro skadene så raskt og effektivt som mulig er det viktig at du spiser etter trening. Om du hopper over dette måltidet vil det ta mye lenger tid før kroppen klarer å «reparere» seg igjen.

Noe annet som er skikkelig kjipt ved å gå på stort underskudd og ikke spise etter en hard treningsøkt er at kroppen begynner å bryte ned muskelaturen for å få nok proteiner til å reparere disse mikro skadene. Dette er jo nesten som kannibalisme!!!

Du kan klusse med hormonbalansen din

For at vi skal ha det bra og være sunne må hormonproduksjonen være på topp! Om du gir kroppen din lite næring over tid vil hormonbalansen før eller senere bli forstyrret!

Når hormonbalansen blir forstyrret vil det kunne gå utover velvære, fettforbrenning, fruktbarhet, celle funksjoner og hjertets helse.. Bare for å nevne noen..

Når du trener mye og spiser lite over tid vil kroppen føle på dette som stress. Da skilles det ut for mye kortisol, også kjent som «stresshormonet». Når kroppen skiller ut for mye kortisol begynner kroppen å lagre fett og bryte ned muskler! Din egen kropp begynner rett og slett å motarbeide deg på alle områder!!!

Her er noen tegn på at du muligens spiser for lite!

Om du kjenner deg igjen i noen av disse punktene bør du virkelig ta en gjennomgang av ditt eget kosthold.

  • Du er ofte sliten på trening og har ikke nok «trøkk».
  • Du får ikke noe fremgang og er langt unna dine personlige rekorder.
  • Det tar lang tid før du kommer deg etter trening.
  • Det er vanskelig å få forbrenne fett, selv om du trener mye og lenge
  • Du bygger ikke noe muskler, selv om du tar hardt i på trening

Alt dette fører til at du blir umotivert og trening blir rett og slett kjedelig! I det lange løp kan det rett og slett føre til at du slutter helt!