Spis poteter med god samvittighet

Derfor bør du spise poteter med god samvittighet

Jeg må starte med litt nostalgi om poteter. Jeg er sikker på at mange av dere husker når Jarl Goli fra Portveien 2 sang – «Ta en potet, ta gjerne fire, ta åtte, ta alle, men ta en potet. Stek dem og kok dem og spis gjerne skallet…».

Poteter har vært svært viktig for Norge. Den ble veldig populær fordi den var voksevillig, billig, mettende, næringsrik og var forholdsvis enkel å tilberede. På 1800 tallet ble det mulig å gjøre store avlinger, noe som gjorde stor befolkningsvekst mulig. Potetens næringsinnhold var viktig tilleggskost for nordmenn ved siden av fisk eller kjøtt.

Jeg opplever at poteter i likhet med den gode «gamle» brødskiva har fått et ufortjent rykte i vårt kosthold. Nå skal jeg slå et slag for poteten og gi deg noen gode grunner til å spise den, med god samvittighet!

Poteter er proppfull av næring

Poteten inneholder relativt lite kalorier og er proppfull av viktige næringsstoffer. Den er en viktig kilde til vitamin C og B6. Poteten inneholder mer kalium enn banan og brokkoli. I tillegg bidrar poteten til opptaket av jern og den har mye høyere innhold av kostfiber og mineraler enn f.eks polert ris og vanlig pasta.

Men, det er viktig å koke de med skallet på for å bevare det gode næringsinnholdet.

God kilde til karbohydrater

Potet er en god kilde til karbohydrater i form av stivelse og er veldig lav på sukkerarter. Nå tenker du kanskje: «Jeg har hørt at stivelse er veldig usunt og er noe som bør kuttes ned på.» Derfor skal jeg forklare litt nærmere hva stivelse egentlig er. 

Stivelse er altså noe så «normalt» som karbohydratene du finner i korn, poteter, mais, ris og rotgrønnsaker. På samme måten som sukkerarter er karbohydrater i frukt, bær, melk, kjeks, godteri, osv. Det er altså helt naturlig og ikke noe farlig.

Karbohydrater er egentlig bare en samlebetegnelse på følgende

  1. Sukkerarter
    Naturlige sukkerarter som bær, honning, melk, osv.
    Raffinerte sukkerarter som Brus, godteri, kjeks og kaker.
  2. Stivelse
  3. Kostfiber

Det er altså sukkerartene og stivelse som gir energi og som påvirker blodsukkeret vårt. Kroppen vår er ikke så flink til å fordøye kostfiber så det gir ikke noe særlig med energi til oss, men fiber er veldig viktig  for mange andre funksjoner. Les mer om karbohydrater og fiber her

Stivelse er altså såkalte raske karbohydrater, faktisk er stivelse like raskt som sukker. Det er grunnen til at bakverk laget med siktet hvetemel (stivelse) som boller eller loff fordøyes så raskt og påvirker blodsukkeret i samme grad som sukker. Noe som tar oss videre til Glykemisk indeks

Glykemisk index – misvisende og unøyaktig

Du har kanskje hørt at poteter har høy glykemisk indeks og derfor er den usunn!?

Det er sant at poteter har en ganske høy glykemisk indeks (GI), men før du trekker en forhastet beslutning har jeg lyst til å fortelle deg litt om glykemisk indeks.

Glykemisk indeks, forkortes ofte som «GI», er et mål for å vise hvordan karbohydrater påvirker blodsukkeret ditt. Det måles etter hvor mye blodsukkeret stiger i løpet av 2 timer etter inntak av matvaren tilsvarende 50g karbohydrater – ALENE… Man bruker da rent sukker (glukose) og loff som referanse. Indeksen går fra 0-100, der 0 ikke påvirker blodsukkeret mens 100 er rent sukker og får blodsukkeret ditt til å danse quck step. Rent sukker eller stivelse har da tilnærmet 100 i GI.

Poteten har en GI på ca 80-85, noe som etter indeksen skulle si at poteter er rimelig potente saker for blodsukkeret. Sannheten har heldigvis noen innvendinger her. For, poteten inneholder ca 80% vann og ca 15-18% karbohydrater. For å få en ordentlig måling må man altså maule (sørlandsk for å spise kun den ene tingen) i seg enorme mengder «tørre» poteter for å få en skikkelig GI måling.

For det er faktisk slik det er gjort. De har fått en stakkars person til å spise poteter tilsvarende 50g karbohydrater, ingenting annet, og gjort målinger i løpet av 2 timer etter inntak.

50gram karbohydater tilsvarer over 300gram poteter – Just saying!

Det blir omtrent som å trekke alkoholen ut av vinen og drikke ren alkohol på tom mage og ta målinger for å se effekten!

For meg personlig er det relativt uvanlig å la middagen kun være ei diger «tørr» potet. Du spiser den som regel sammen med andre matvarer som da får komplementære virkninger sammen! For når du spiser poteten sammen med fett og proteiner vil hele måltidets GI bli kraftig redusert.

Fantasien setter grenser for hva du kan lage av poteter

Du har garantert hørt en variant av «Den/han/hun er som en potet, kan brukes til alt.»  Og det er virkelig sant. Poteter kan brukes til uendelig mange digge oppskrifter. Det er faktisk bare fantasien som setter grensene for deg.

Klassisk bakt potet

Grillet torsk med persillepoteter

Karbonader med poteter og brun saus

Smaker godt og er Økonomisk

Poteten er billig. Du får flere potetsorter til mellom 10-15,-/kg. og kjøper du norske poteter, så hjelper du i tillegg våre lokale bønder til å kunne produsere dette nydelige produktet. For en riktig tilberedt norsk potet, smaker helt fantastisk sammen med kjøtt/fugl eller fisk.

Så du…. La oss ta en potet. Ta gjerne 4 ta 8, men kanskje ikke ta alle 😉