<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=140100106827223&amp;ev=PageView&amp;noscript=1 https://www.facebook.com/tr?id=140100106827223&amp;ev=PageView&amp;noscript=1 ">

Slik saboterer lavkarbo fremgangen din på trening


Thea Danielsen

Thea Danielsen | 17. jun 2019
4 minutter lesetid

Du trener hardt og spiser sunt, men føler kanskje at resultatene ikke står til innsatsen? En vanlig feil mange gjør, er å spise for lite karbohydrater. Her er hvorfor karbohydrater er viktig for å få de beste resultatene, og hvordan et lavkarbo kosthold kan sabotere fremgangen din på trening, uansett hva målet er.

 

Karbohydrater er viktigst

De flest vet at proteiner er viktig for å restituere etter trening, men det er ikke like mange som vet at karbohydrater er det aller viktigste næringsstoffet når det kommer til restitusjon. God restitusjon er avgjørende for gode resultater, uansett om du vil ned i vekt, bli sterkere, få mer muskler eller forbedre kondisjonen.

Trening bryter ned kroppen, det betyr at etter en treningsøkt er du i dårligere fysisk form enn rett før du trente. Derfor er det dét du gjør mellom øktene som avgjør hvilke resultater du får ut av innsatsen din. 

Les også: Slik kan for mye trening være skadelig

 

Derfor er karbohydrater viktig for deg som trener

Når vi spiser karbohydrater stimulerer vi til utskillelse av hormonet insulin. Mange forbinder ordet insulin med noe negativt eller sykdommer som diabetes, men sannheten er at insulin har livsviktige funksjoner og er avgjørende for at du skal kunne dra nytte av proteinene og fettet du spiser.

Insulin er det vi kaller et anabolt hormon. Anabolt betyr oppbyggende. Det innebærer at insulin har en oppbyggende effekt på muskulaturen din. Insulin vil derfor hjelpe deg å komme ut av den nedbrytende fasen en treningsøkt fører til og hjelpe til med oppbyggingen i etterkant. 

I tillegg vil et tilstrekkelig karbohydrat-inntak hindre videre nedbrytning av muskulaturen og sørge for at proteinet du spiser kan brukes til det det er ment til, nemlig å restituere og bygge opp muskelvev.

For mangler du karbohydrater, vil proteinene i musklene omdannes til glukose, Du trenger rundt 2 gram protein for å danne ett gram glukose, med andre ord er det en kostbar og helt unødvendig prosess. 

 

Nok energi til å prestere

Karbohydrater er kroppens primære kilde til energi, og etter en treningsøkt har du tømt store deler av energi-lagrene dine. Om du ikke får fylt på med karbohydrater kort tid etter trening, vil blodsukkeret fort bli lavt. Da blir du sliten, slapp og får lett "ulvehunger", i tillegg til at det tar lengre tid å bli klar til neste økt. 

Når du spiser hensiktsmessig, hjelper du kroppen å restituere effektivt. Da får du bra trøkk på trening og i hverdagen generelt. Mer energi gir bedre ytelse og bedre ytelse vil gi bedre resultater.

Derfor er karbohydrater en gave til deg som trener!

 

Du legger ikke på deg av karbohydrater

Årsaken til at mange velger å holde igjen på karbohydrat-inntaket er gjerne frykten for å gå opp- eller ønsket om å gå ned i vekt. Men sannheten er at du verken legger på deg eller hindrer vektnedgang ved å spise nok karbohydrater, så lenge du holder deg innenfor kalori-budsjettet ditt.

Les også: Derfor er det viktig å spise karbohydrater

 

Oppsummering

Karbohydrater

  • Bidrar til oppbygging i form av insulin og energi
  • Hindrer nedbryting av protein
  • Fremmer restitusjon
  • Gir rask energi
  • Bedrer prestasjonen
  • Bidrar til stabilt blodsukker

Disse positive effektene frarøver du deg selv ved å ikke spise nok karbohydrater når du trener. På den måten sliter mange seg unødvendig ut for dårligere resultater en de kunne ha fått, hvis de bare hadde spist smartere. På den måten vil et lavkarbokosthold sabotere fremgangen din på trening. 

Det beste du kan gjøre for å nå målene dine, er å gi kroppen det den trenger. For når du spiller på lag med kroppen, vil den spille på lag med deg! Enten du vil ned i vekt, få mer muskler, bli sterkere eller få bedre kondisjon, er det i kostholdet de virkelige resultatene ligger. 

Finn ut hvor mye du bør spise for å nå dine drømmemål!

 

New Call-to-action

Thea Danielsen
Thea Danielsen

Fitness & Kostholdscoach



Logg inn

Registrer deg