Slik kan for mye trening være skadelig

Det er lite som slår følelsen av de utrolige resultatene vi oppnår når vi først begynner å trene. Endorfiner som fyller kroppen gir oss en følelse av å være udødelige og treningen blir fort et høydepunkt å se frem til på daglig basis.

Etter hvert som du utvikler deg blir progresjonen stadig vanskeligere å oppnå, og følelsen av mestring kan fort gå over til frustrasjon når resultatene ikke svarer til innsatsen. 

Hva gjør du da?

Trening bryter ned kroppen

Kortisol er et stresshormon som finnes naturlig i kroppen, og kortisolnivåene våre stiger under stress og faller når vi roer oss ned igjen. Men visste du at kortisolnivåene våre er skyhøye etter en hard treningsøkt?

Det som skjer når vi trener er at vi bryter ned kroppen vår. Vi river i stykker muskelfibrene, og utsetter både musklene, leddene og nervesystemet vårt for stress. 

Kroppen jobber hardt for å få komme tilbake i balanse, og bygger opp nye og bedre muskler for å tåle den belastningen du har utsatt den for bedre neste gang. Derfor er det restitusjon sammen med hard trening som gjør deg bedre, ikke treningen alene. Når du spiser og hviler, restituerer du deg bedre enn det du var i utgangspunktet.

Trening og stress

Stresset som oppstår under trening kalles akutt stress og er ikke skadelig for kroppen. Kortisol frigjør glukose i muskulaturen og leveren og gjør at blodårene trekker seg sammen. Blodtilførselen føres vekk fra fordøyelsen og ut til viktige muskelgrupper for å gi kroppen ekstra med energi så du kan takle utfordringen. Immunsystemet styrkes og du produserer flere hvite blodceller, kortvarig stress har derfor vist seg å ha en positiv effekt på helsen.

Men for å komme tilbake til normalt nivå, må kroppen få roe seg ned. Restitusjon handler kort fortalt om å komme tilbake i balanse, og det skjer igjennom nok mat og hvile.

RESTITUSJON = MAT + HVILE

Når restitusjonen feiler

Når du derimot trener for mye og spise for lite over tid, vil stresset etterhvert hope seg opp og få negative konsekvenser, både for treningen og helsen generelt. Kortisol er det vi kaller et katabolsk hormon (nedbrytende), og har en muskelnedbrytende og fettlagrende effekt.

I tillegg vil høye nivåer av kortisol, undertrykke produksjonen av testosteron og veksthormon. Det er anabole (oppbyggende) hormoner som hjelper til med oppbyggingsfasen.

For å få kroppen ut av den nedbrytende fasen som en hard treningsøkt fører til, er det avgjørende å få kroppen tilbake i balanse før den blir utsatt for en ny, stor påkjenning. På den måten kan nok mat og tilstrekkelig med hvile være løsningen mot din neste PR.