Slik holder du vekten i julen!

Nå er det snart jul igjen og desember er en måned der deilig julemat og sosiale sammenkomster står i sentrum. Det er en utrolig koselig tid vi har foran oss med lys, deilige lukter, familie og alt som har med julen og gjøre. Overalt står småkaker og godterier fremme, fristelsene står bokstavelig talt i kø!

Ikke fokuser på vektnedgang i julen

Det er ikke nødvendig å tenke at du skal gå ned i vekt i julen, for det er sunt å ta seg en skikkelig pause å senke skuldrene litt, ikke minst for å opprettholde gode vaner over tid. Men det å ha et mål om å ikke gå for mye opp, er det ingen som har vondt av. Den enkleste måten å redusere kaloriinntaket på, er rett og slett ved å være litt bevisst, og da er kunnskap en nøkkelfaktor.

Problemet for mange er at de har en slags alt eller ingenting mentalitet, som at «Jeg må forte meg å kose meg, for til nyttår er det slutt!». Det er ofte et resultat av å være alt for restriktiv resten av året.

Da er det lett å sitte i januar, full av anger og dårlig samvittighet, og det er det jeg vil du skal unngå i år! For det handler ikke om å ikke kose seg, tvert i mot! Men å kose seg i passe mengde!

Julematen

Visste du at en julemiddag ofte kan gi like mange kalorier som du trenger på et helt døgn? Jeg sier det ikke for å gi deg dårlig samvittighet, for det er ikke hva du gjør denne ene, hellige dagen i året som betyr noe. Er det snakk om ett juleselskap og julaften, så kos deg uten å tenke på hva du putter i deg. Men er du på julebord og selskaper i hele desember, bør du tenke deg litt om.

Pinnekjøtt

Spiser du 250 gram pinnekjøtt (bein ikke medregnet), 3 poteter, og en god porsjon kålrabistappe laget med kremfløte og ribbefett eller smør, så utgjør dette i overkant av 1600 kalorier. Tusen av disse kaloriene kommer fra fettet. I tillegg får du i deg store mengder salt. Regner du med drikke (akevitt og øl) og dessert på toppen, så snakker vi om å komme godt over dagsbehov for kalorier til en voksen person, i ett og samme måltid. Så det er ikke så rart at vi nesten triller av bordet etter et slikt måltid.

Hva kan jeg gjøre hvis jeg vil spise pinnekjøtt, men ønsker å spare kalorier?

Hvis du lager kålrabistappen uten ribbefett og kremfløte, har du allerede spart masse! Kok kålrabien, mose den med stavmikser og røre inn et par skjeer med for eksempel denne sausen:

  • 1 ss grønnsaksbuljong
  • litt vann
  • 2 ss soyasaus
  • 1 ts jbk-mel ristet ut i vann.

 Vips så er måltidet nesten 500 kalorier lettere uten å ødelegge smaken.

Svineribbe

Svineribbe er å finne på mange juletallerkener i godt selskap av julepølse, medisterkaker, poteter, surkål/rødkål, svisker og ribbefett. En full tallerken med disse godsakene gir rundt 1800 kalorier.
Mellom kjøttet og svoren ligger det et fettlag. Dette fettet drar opp energiinntaket betraktelig. Ved å skjære bort det synlige fettet, kan du spare kaloriene. Svoren er mager og kan spises med god samvittighet. Vil du spare enda mer, kan du lage en god sjysaus med maizena og soyasaus, så får du
en saus nesten uten kalorier. Til slutt fyller du tallerkenen med masse gode grønnsaker, så spiser du antagelig litt mindre enn du ellers ville gjort.

Alkohol

Mange inntar 1000 kalorier på en julekveld bare i drikke, for gløgg, akevitt og andre flytende godsaker inneholder mye kalorier. Kalorimessig ligger alkohol på 7 kalorier pr. gram, sammenlignet med fett som ligger på 9 kalorier pr. gram. Alkohol er et næringsstoff som tilfører kroppen kalorier, akkurat som fett, protein og karbohydrater. Forskjellen ligger i at alkohol, på lik linje med sukker, er helt «tomme kalorier»; med andre ord gir det masse kalorier, men tilfører ikke kroppen noen viktige næringsstoffer.

Men det som kanskje er enda viktigere å vite, er at alkohol ikke kan lagres på kroppen. Det innebærer at kroppen setter fettforbrenningen på pause, for å forbrenne alkoholen. Tre glass hvitvin kan sette fettforbrenningen på pause i opp til 12 timer, og det er en dårlig kombinasjon med fettrik mat.

Hvis du kun ser på kalorimengden, så utgjør ikke et glass i seg selv så mye. Men de fleste har erfart at terskelen for å forsyne seg av andre ting som står fremme, reduseres ofte i samme slengen. Med en god neve nøtter og to småkaker ved siden av, kan du lett legge til 500 kalorier i tillegg. Og da monner det plutselig litt likevel.

Oversikt over mengden kalorier i forskjellige alkoholholdige drikker

  • 0,5 l øl (4,5 %) = 200 kcal
  • 1 stort glass halvtørr hvitvin (250 ml) = 173 kcal
  • Akevitt = 235 kcal pr. dl.
  • Likør 35 % = 313 kcal pr. dl.
  • Brennevin 60%= 369 kcal pr. dl.

Realistisk å kunne gå opp halv kilo om dagen

Med lange frokoster, kaffe kos og gode filmer, er det lett å plukke fra skålene som står fremme gjennom hele dagen, nesten uten å tenke på det. Kombinasjonene av store mengder fett, salt, sukker og alkohol i desember gjør det derfor ikke urealistisk å kunne gå opp 0,5 kg. om dagen, hvis du ikke tenker deg om i det hele tatt. Det blir fort 5 kilo på 10 dager. For gå ned disse 5 kiloene på en god måte i etterkant, krever det 10 uker med målrettet arbeid.

Sunt å kose seg

Hensikten med dette innlegget er å skape bevissthet, for det er så mye lettere å ta gode valg på bakgrunn av det man vet. Det er ingen ting som er rett eller galt, det er opp til alle og en hver. Det er heller ikke kosen og julematen i seg selv  som er usunn eller gir dårlig samvittighet, men mengden.

Til syvende og sist er det viktig å minne seg selv på; at det tross alt er tiden mellom nyttår og jul som er viktigst, ikke mellom jul og nyttår. Og en nøkkelfaktor for å holde vekten stabil igjennom året, er faktisk det å kunne kose seg i passe mengde.