Slik holder du nyttårsforsettet om å gå ned i vekt

Det nye året er her og du er fast bestemt på at 2020 er året du skal nå drømmevekten – og bli der!! Du er lei av å føle deg ukomfortabel i egen kropp og selvbildet har fått seg en knekk etter gjentatte mislykkede forsøk på å nå målet.I år MÅ det gå! Du skal bare jobbe litt hardere, være litt flinkere og spise enda sunnere. For ikke pokker om du skal gi opp «prosjekt meg»!


Men har du tenkt over hvor det gikk galt forrige gang? Var det virkelig innsatsviljen og dedikasjonen det skortet på sist? 

Forskjellen på det å lykkes og det å ikke lykkes med vektnedgang, bugner etter min erfaring ned til fire punkter. Strategien vi velger, forventningene vi har, kunnskapen vi tilegner oss og hvordan vi forholder oss til motgang når den kommer.

Her er 4 grunner til at du ikke har kommet i mål, og oppskriften på hvorfor 2020 er året nettopp du skal få det til! 

1. Strategien – Går for hard ut

Det som kjennetegner et nyttårsforsett er at vi skal gjøre en 100% endring på flere områder fra en dag til en annen. I stedet for å gjøre en ukentlig endring på 10% over 10 uker som mer sannsynlig varer livet ut. 

Vi har en tendens til å overvurdere hva som skal til, og tenker at;

«jo mer trening jeg klarer å presse inn og jo mindre mat jeg spiser, desto bedre må det jo være!» 

Men det er akkurat den tankegangen som er med på å ødelegge for oss gang på gang! Vi surrer oss inn i et regime som er dømt til å feile, for det å spise 1200 kalorier og trene 5 ganger i uken, er ikke holdbart over tid av flere årsaker. 

Det er nemlig ikke meningen at vi skal lykkes med å jobbe mot helt grunnleggende behov som det å spise. Selv om det vil gå greit i en periode, og alle pilene peker riktig vei, så vil det stoppe seg selv etter hvert. Kroppen er designet for å overleve og skjønner ikke at du har et nyttårsforsett om å gå ned i vekt. Den opplever at du sulter og vil begynne å oppføre seg deretter.

Det er derfor vi i FleXikost snakker så mye om det å spille på lag med kroppens fysiologi. Det å ikke gjøre det verre for deg selv enn et faktisk er tjener flere formål; kroppen vil hjelpe deg i stedet for å stritte i mot, du klarer å opprettholde endringene over tid og du ødelegger ikke forbrenningen din på veien. Det er jo tross alt det vi gjør over tid som gir de gode resultatene, ikke det vi hæler i noen få uker. Der er dét som er forskjellen på en livsstilsendring og en kortsiktig diett. 

Dette vil hjelpe deg:

  • Legg deg på et fornuftig underskudd som ikke overstiger mer enn 1% av den nåværende vekten din. Da slipper du å gå sulten, du har nok energi i tillegg til at du har det bra på veien.
  • Unngå å ekskludere hele nærings-emner som feks. karbohydrater fra kosten.
  • Det finnes ikke ja mat og nei mat, kun mat det lønner seg å spise i forskjellige mengder. 
  • Tren, men ikke overdriv! Det er bedre å sette seg som mål å trene to ganger i uken, og rose seg selv for at du fikk til tre, enn å ha fem ganger i uken og ikke klare mer enn to.

2. Forventingene

1. Januar er vi naturlig nok veldig motiverte til å sette i gang, og all dårlig samvittighet skal skyldes bort fra og med denne datoen. Og hva er vel mer givende enn å jobbe mot et mål når motivasjonen er på topp?! Følelsen av progresjon og mestring gir oss en real dytt, men desto større blir også skuffelsen når ting stopper opp!

«Motgang er en del av vektnedgangen»

Selv om du har rett strategi, vil du møte på hindringer underveis, uavhengig av om du har vært super flink eller ikke. Vektnedgang handler ikke om en rak linje rett ned, men om en trend som hele tiden peker nedover sett over et litt lengre perspektiv! Likevel er det så alt for mange som mister motet når fremgangen ikke går akkurat som forventet. 

Kurven under viser hvordan vi forventer at en vektnedgang skal være vs. hvordan en vektnedgang i realiteten er. Begge er sett over et perspektiv på seks måneder. Det som er morsomt, er at det gjennomsnittlige vekttapet er akkurat det samme i begge senarioene, likevel henger vi oss opp i – og lar oss frustrere over hva som skjer fra en dag til en annen.

Dette vil hjelpe deg – «Langsiktig tenkning = langsiktige resultater»

Det er helt nødvendig å klare å glede seg over å være på vei, og anerkjenne alle de positive endringene som skjer underveis! Det å utelukkende fokusere på vektpilen vil til tider være veldig demotiverende, så løft blikket og se ting i et litt større perspektiv. Du gjør noe for deg selv og din egen helse, du har tatt tak, du har mer energi, du gjennomfører der du tidligere har gitt opp, du er sterkere, du spiser sunnere, får et bedre forhold til mat og lærer masse på veien! 

3. Endring handler om ny kunnskap

Hvem som helst kan følge en plan som forteller oss akkurat hva du skal gjøre i noen noen uker, men det gir etterhvert lite mening. Det som derimot er motiverende, er å kunne forstå hva som skjer, hvorfor det skjer og hva vi kan forvente. Ikke minst er det gøy å ha kunnskap nok til å kunne avsløre tabloide overskrifter som lokker med «super-dietter» og «Sixpack på 8 uker». 

Det er vårt eget ansvar å utvikle oss ved å tilegne oss ny kunnskap, slik at vi blir tryggere på oss selv og på veien vi velger. Det handler ikke bare om å forandre seg fysisk, men om å endre gamle tankemønstre som tidligere har hindret oss. 

Hvis vekten stopper opp fordi du når et vekt-platå, så er det gøy å vite at det både er normalt og ikke minst et viktig steg på veien for å opprettholde vekten i etterkant. Da unngår man å gjøre drastiske tiltak og bruke unødvendig energi, på ting vi uansett ikke kan påvirke.

Les: Vektplatåer – din beste hjelp i kampen mot kiloene

Eller hvis har gått på en lavkarbo diett opp til flere ganger og syntes det er uholdbart og lite forenelig med din hverdag, er det veldig nyttig å vite at det absolutt ikke er nødvendig for å gå ned i vekt, tvert i mot! Karbohydrater spiller en viktig rolle for å oppnå varig vektnedgang ikke minst for å opprettholde god helse på sikt.

Hvis man tenker at vektnedgangen ene og alene skyldes at man tok bort alt av karbohydrater, er det også lettere å tro at det er karbohydratene som gjør at man går opp også. Det fører ofte til en evig, urasjonell karbohydrat frykt, som gjør at mange ikke lenger klarer å spise en brødskive uten å få dårlig samvittighet.

Les: Derfor er det viktig å spise karbohydrater

4. Hvordan vi forholder oss til «motgang»når den kommer

Alt eller ingen ting mentalitet

Bare ved å endre ordet fra motgang til utfordring, har vi gjort noe vesentlig. Motgang oppfatter vi gjerne som noe negativt, mens utfordring er noe spennende som ofte fører til fremgang og utvikling. 

Ofte har vi en slags alt eller ingenting mentalitet, som; 

«Der tok jeg en sjokolade bit, så nå er hele slankekuren ødelagt. Nå kan jeg like greit robbe skuffer og skap, for jeg sprakk jo likevel». 

Etterpå sitter vi igjen, nedtynget i skam å føler oss totalt mislykket, og drar oss selv ned med negativt selv-snakk. «Jeg kommer aldri til få det til uansett!», «jeg er svak», «jeg er mislykket», «jeg er tjukk».  Har du tenkt over hvordan den måten å tenke på hindrer deg i å nå målet ditt? Sannheten er at du ikke har ødelagt noen ting, i verste fall vil du kanskje bruker en ekstra dag på veien mot målet. Problemene oppstår først i det vi begynner å snakke oss selv ned. Så børst det av deg å fortsett videre dagen etter, som om ingen ting har skjedd.

Eks. Du skal fra Oslo til Trondheim og har planlagt turen godt, og har derfor en forventning om at du skal være fremme på 6 timer. Et godt stykke på vei viser det seg at veien du ønsket å kjøre er stengt. Hva gjør du da? 

Tenker du; «jeg kan like gjerne snu å dra hjem igjen fordi veien jeg planla å kjøre var stengt? Jeg kommer aldri til å komme frem uansett? 

Selvfølgelig ikke! Du finner en alternativ vei og fortsetter videre. Veien er kanskje litt lenger enn den du hadde sett for deg, men hva betyr vel det? 

Den eneste grunnen til at du ikke skal komme frem til Trondheim er ved å gi opp å snu, da bekrefter du i tillegg for deg selv at du ikke evner å komme frem. Noen hindringer kan vi unngå ved å planlegge godt, mens andre er ikke annet enn et naturlig steg på veien. 

Vi må bli flinkere til å ikke sette begrensninger for oss selv, for de sitter kun i vårt eget hodet. Det er jo i motbakke det virkelig går oppover!

 Godt nyttår!