Slik gikk Erlend ned 30 kilo på 10 måneder

Det siste året har kjendisstylist og TV-profil Erlend Elias Bragstad gått ned hele 30 kilo ved hjelp av Flexikost. Nå håper han at flere får øynene opp for den unike livsstilsendringen.

Da Erlend gikk på vekten mot slutten av fjoråret viste den 95 kilo. På samme tid slet han med angst og depresjon, og derfor tok han ett av sitt livs viktigste valg: Han bestemte seg for å legge om hele livsstilen. 

Det første han gjorde var å trappe ned på antidepressiva, og ved juletider hadde han lagt medisinene på hylla for godt. Det alene sørget for at han mistet 10 kilo.

– På nyåret tok jeg kontakt med Flexikost, og fikk hjelp med både trening og kosthold. De har en helt annen tilnærming til livsstilsendring enn det jeg har prøvd tidligere. På det tidspunktet var jeg langt nede, men jeg opplevde likevel at opplegget var veldig gjennomførbart, sier Erlend.

FØR: Erlend Elias ved oppstarten 15.januar 2020

Som medlem av Flexikost fikk han en enkel og effektiv kostholdsplan, nøyaktig tilpasset sine mål. Planen krevde ingen forkunnskaper, og det var fullt mulig å gjennomføre i en hektisk hverdag. 

Enkelt og gjennomførbart

Preben og Thea Danielsen i Flexikost satte opp et trenings- og kostholdsopplegg som var tilpasset Erlends utgangspunkt og mål. Det viktigste var at det skulle være gjennomførbart og gi en jevn progresjon.

– De første ukene var det helt klart tøft å motivere seg, men etter noen uker begynte det å bli skikkelig gøy. Jeg både så og kjente resultatene på kroppen, og jeg begynte å glede meg til trening, forteller Erlend. 

Etter bare noen uker med ny livsstil føltes kroppen helt annerledes og kiloene raste av, men for Erlend var det bare en bonus. 

– Det aller viktigste for meg var at jeg fikk orden på hodet mitt, sier han. 

Flexikost er ikke en diett

Medlemmer av Flexikost går ikke på diett, men får hjelp til å oppnå en varig livsstilsendring.

– Du skal spise vanlig mat i passe mengder, tilpasset målet ditt. Det gjelder uavhengig av om du vil ned i vekt, opp i vekt eller bare ønsker en sunnere og sterkere kropp. Da blir det en livsstilsendring, ikke bare en kortsiktig diett.

Det sier Thea Danielsen, som er sykepleier innen ernæring, sertifisert personlig trener og jobber som fitness- og kostholdscoach for FleXikost.

Hun har vært Erlends kostholdsveileder gjennom hele prosessen, og er veldig imponert over resultatene han har oppnådd.

– Jeg er stolt over Erlend og jobben han har gjort, sier hun.

Danielsen har stor tro på at Erlend kan motivere og hjelpe andre ved å fortelle om prosessen sin, og at han kan gi flere håp om en varig endring. 

– Ved å dele av seg selv på denne måten viser han at det er mulig, og at andre også kan få det til, sier hun. 

Kosthold er viktigere enn trening

Riktig kosthold i riktige mengder er det aller viktigste for å oppnå gode resultater. Kostholdet får æren for hele 80 prosent av resultatet, og det er derfor fullt mulig å komme i gang selv om du ikke trener. 

– Hvis du ikke ønsker eller har tid til å trene, kan du likevel oppnå fantastiske resultater med en kostholdsplan. Etter en stund får du nok motivasjonen du trenger for å komme i gang med trening også, tror Danielsen. 

Når du blir medlem av Flexikost stiller du bare inn alder, høyde, vekt, aktivitetsnivå, om du trener eller ikke (eventuelt hvor mye) og det ukentlige målet ditt. På bakgrunn av den informasjonen får du en kostholdsplan med masse god hverdagsmat, hvor alle måltidene vises i den mengden du skal ha for å nå målet du har satt deg. 

– Det blir som en samling med enkle oppskrifter, hvor alle oppskriftene er skreddersydd den mengden du trenger. Du trenger ingen forkunnskaper, og får enkle og gode forklaringer på hva og hvor mye du bør spise, forklarer hun. 

Slik gikk Erlend ned 30 kilo

Før Erlend Elias Bragstad la om livsstilen var han inaktiv og trente ingenting. Derfor begynte han rolig med to treningsøkter i uken. Etter hvert økte han til tre økter i uken. 

– Det viktigste er å ikke begynne for hardt og miste motet helt. To treningsøkten i uken er en kjempegod start, sier Danielsen. 

I tillegg til en mer aktiv hverdag, begynte Erlend å stå opp og legge seg til samme tidspunkt hver kveld. Han gikk også tur i 30 minutter hver eneste dag.

Erlend hadde følgende innstillinger i Flexikost:

Trening: 1-2 økter, deretter 3-4 økter i uken.

Daglig aktivitetsnivå: Står mye.

Kosthold: Flexible diet.

Ukentlig mål: Ned 0,5 kilo pr. uke.

Målet til Erlend var å gå ned en halv kilo i uken, men vektnedgang er aldri en rak linje rett ned. Noen uker gikk han ned to kilo, mens andre uker sto vekten stille. 

– Målet er at når du legger sammen vekttapet over en periode på for eksempel 10 uker, og deler vekttapet på antall uker, vil den vise en vektnedgang på en halv kilo i uken i gjennomsnitt, forklarer Danielsen. 

Her er eksempel på en typisk dag i Erlend sin kostplan

TRENINGSPROGRAMMET TIL ERLEND

Erlend trente mellom 2-3 ganger i uken med fokus på hele kroppen bestående av hovedsaklig kroppsvektbaserte øvelser. I tillegg skulle Erlend gå en tur på mellom 30-45 minutter hver dag.

– Målet med treningsøktene var fettforbrenning samtidig som vi bevarte mest mulig av muskelmassen. Jeg ønsket derfor å sette øvelsene inn i en «sirkel» slik at Erlend fikk opp pulsen med øvelser han mestret, forklarer Preben Danielsen, som har vært Erlends personlige trener gjennom hele prosessen.

Her er et eksempel på øvelser som Erlend trente når treningssenteret var stengt ned under pandemien:

Knebøy – hold i TRX
Splittbøy i TRX (annenhvert bein)
Ett beins knebøy – hold i TRX (annenhvert bein)
Kroppshev i TRX
Push ups
Kneopptrekk i TRX

Alle øvelsene ble gjennomført som sirkeltrening med 12-15 repetisjoner 3 runder. Du kan ta 2-3 minutters pause mellom rundene

– En treningsøkt som denne tar typisk 15-20 minutter å gjennomføre. Det kreves minimalt med utstyr og øvelsene dekker store deler av kroppen. Utføres den med god intensitet gir den meget bra effekt, sier Danielsen.

Handler om mer enn kropp og vekt

Flexikost hjelper deg med å oppnå en livsstilsendring, og det handler om mer enn bare kropp og vekt. Det handler om mental endring, mental helse og evnen til å si nei og prioritere deg selv og din egen lykke.

– Det er en fantastisk følelse når man setter seg et mål og gjennomfører det. Med Flexikost kan hvem som helst klare å endre livsstilen sin, og du vil oppnå både bedre fysisk og mental helse, sier Danielsen. 

Har du lyst til å prøve Flexikost du også? KLIKK HER SÅ ER DU I GANG