Slik fikk Tonje Superformen på 10 uker

Slik fikk Tonje Superformen

-Det er ikke bare noen uker med «all in», men en lærdom man tar med seg videre

Tonje jobbet i flere år for å bli kvitt de siste kiloene etter to graviditeter. På kun ti uker forandret alt seg, dette er hennes erfaring med prosjekt Superformen.

Tonje (42) bor i Halden med samboer og to barn på snart 12 og 5 år. Hun har en hektisk jobb som regnskapsfører i eget firma og har alltid vært opptatt av trening og en sunn livsstil. For to år siden fulgte hun naboen sin Malin via Instagram, da Malin delte sin livsstilsendring ved hjelp av kurset Superformen. Tonje ble super inspirert av det naboen klarte å oppnå på kort tid og ønsket at hun også en dag skulle tørre å gjøre noe lignende.

Tonje (42) fra Halden

Jeg husker jeg tenkte at hun var så tøff som turte å melde seg på noe sånt, og skulle ønske at jeg også hadde våget noe lignende

-For to år siden fulgte jeg @prosjek_malin og @prosjekt_tom sin reise med Superformen på Instagram. Malin og jeg var naboer, og jeg syntes opplegget så kjempespennende ut. Jeg tenkte at det hadde vært fantastisk å få være med på noe sånt. 

Jeg husker jeg tenkte at hun var så tøff som turte å melde seg på, og at jeg også hadde våget noe lignende. Da jeg på nyåret kom over en konkurranse på Instagram, om å bli med på neste runde av Superformen, ble jeg skikkelig glad. Jeg sendte en lang melding om hvorfor jeg gjerne ville vinne, og da jeg ble trukket ut som en av tre heldige vinnere ble jeg overlykkelig.

Jeg bestemte meg for å gå «all in» og følge opplegget til punkt og prikke i alle 10 ukene. Det forpliktet jeg meg også til da jeg takket ja til premien – noe som passet meg helt perfekt.

Les mer om Superformen her

Hadde gått ned i vekt før, men gikk alltid rett opp igjen

Tonje var ikke overvektig i utgangspunktet, men hadde lenge strevd med å bli kvitt magen og de siste «mamma kiloene» etter to graviditeter. Det gjorde at hun ikke var fornøyd, hverken med hvordan hun følte seg eller med det hun så i speilet.

-Jeg hadde tidligere forsøkt mange dietter og ulike kosthold. Flere ganger hadde jeg klart å nå mål-vekta, men de samme kiloene kom alltid rasende på i løpet av et «knips» etter jeg var i mål.

Jeg har alltid vært glad i å kose meg med god mat og har aldri likt konseptet med ja-mat og nei-mat. For meg har det vært viktig å kunne spise mat sammen med barna og at de skal få et normalt forhold til mat. Etter flere år med fokus på mat og vekt, følte jeg i grunn at jeg kunne ganske mye om mat og kosthold. Jeg trente jo allerede relativt regelmessig, men jeg har også en jobb som til tider er veldig hektisk, da har jeg ikke mye tid til overs. I perioder jobber jeg både dag, kveld og helger. Den lille fritiden jeg har på ettermiddagen vil jeg bruke sammen med barna mine. 

Ett år med sulting, søtsug og overspising.

-Til tross for at jeg altså var relativt «flink», var det alltid noe som føltes feil de gangene jeg slanket meg. Jeg gikk konstant sulten, til og med rett etter jeg hadde spist. Når middagen kom, var jeg ofte så sulten at det endte opp med at jeg spiste alt for mye. Jeg husker at jeg tenkte på sjokolade og smågodt hele tiden og i helgene kunne jeg ta helt av med lørdags-snopet, jeg hadde jo tross alt holdt meg hele uka smiler hun.

-Jeg har også noen matallergier, og en mage som blir skikkelig kranglete hvis den ikke får det som den vil. Den trenger god og variert mat å jobbe med. Jeg har vært mye plaget med å være oppblåst. Har hatt mye vondt og dårlig energi.

-Det siste året før Superformen sto vekta på stedet hvil, til tross for all sultingen. Jeg opplevde ingen framgang på trening heller og følte meg egentlig ganske elendig.

målsettingen

Denne høsten skal jeg endelig gifte meg med samboer min gjennom 13 år. Målet var at jeg skulle føle meg mer enn bare okay i bryllupet, jeg ville føle meg – Fantastic, Fit & Fabulous. Jeg har lyst til å se tilbake på bryllupsbildene mine med et smil og ikke kritisk blikk med tanker som «hadde jeg bare vært litt flinkere…».

Jeg er hundre prosent for kroppspositivisme. Men det må også være rom for å ønske forbedring.

I dag er det så «in» med kroppspositivisme at jeg nesten ikke tør å si at jeg ikke var fornøyd med det jeg så i speilet. Men det var jeg altså ikke. Misforstå meg rett, jeg er hundre prosent for at man skal være fornøyd med den man er og at man skal være glad i kroppen sin uavhengig av hvordan man ser ut. Men jeg tenker også at det må være rom for å ønske forbedring, selv om kroppen vår i utgangspunktet er fantastisk.

Hvilke erfaringer fikk du ved å delta på Superformen og hva syntes du var best?

En uke før oppstart av Superformen utførte Tonje en deload-uke. Det vil si at hun reduserte treningsmengden og økte matinntaket i uken før oppstart. Dette bidro blant annet til at nervesystemet, det mentalesystemet og muskelsystemet fikk restituert seg skikkelig.

-Deload-uken gjorde at jeg følte at jeg startet selve kurset med å være i null, istedenfor på minus siden. Det var en ny og veldig spennende erfaring, selv om det var litt skummelt å skulle spise mer når målet var å gå ned i vekt. Det føltes veldig riktig og må på en måte oppleves.

Den første uka i kurset brukte jeg på å sette meg inn i opplegget, men forskjellen merket jeg allerede etter få dager. Jeg gikk aldri sulten, og jeg kan telle på én hånd de gangene jeg var godtesyk i løpet av de 10 ukene. Det gikk bare noen få dager før jeg i tillegg merket stor bedring på magen. Det så ikke ut som at jeg var seks måneder på veil lenger etter å ha spist. Hele systemet så ut til å stabilisere seg.

Jeg elsket treningsøktene og merket stor fremgang treningsmessig, hver eneste økt var morsom. Det var både kondisjon- og styrketrening i ett noe som var helt nytt for meg. Til tross for at treningssentrene stengte midt i kurset på grunn av korona pandemien, kunne jeg fint fortsette hele løpet, fordi det fulgte med et eget treningsprogram for hjemmetrening.

Heldigvis har Superformen også hjemme- treningsprogram.

Samboeren min ble også med meg på resten av «Super-reisen» med hjemme- programmet. Både han og barna ble min Supergjeng-Home Edition.

Vi har ikke bare fått gevinst i form av lavere vekt- og midjemål, vi har også fått mange fine trenings opplevelser sammen. Vi har trent sammen, gått turer, støttet og oppmuntret hverandre og pushet hverandre, også de dagene vi ikke har hatt like lyst. Det gjorde at vi lærte mye om hverandre, derfor har vært en kjempefin reise for oss som par også. 

Den aller siste økta i Superformen, tok samboeren og jeg sammen på Spenst etter at sentrene åpnet igjen. Nå gleder vi oss til å fortsette treningsreisen vår sammen, med nytt treningsprogram fra Flexikost. Fremover blir det et litt annet fokus og en annen måte å trene på, jeg gleder meg bare til å lære mer. 

Jeg lærte så utrolig mye om både trening og kosthold under Superformen, og skjønner nå hva jeg gjorde feil tidligere. I gruppa fikk vi alltid så gode og utfyllende svar av Thea og Preben som er svært inspirerende og engasjerte og som virkelig brenner for det de driver med. De nøyer seg ikke med å si; «Gjør det på denne måten, fordi det er sånn det funker».

De forklarer, viser og lærer bort slik at vi faktisk forstår hvorfor vi gjør som vi gjør og kan ta det med oss videre. Det har gjort det så mye enklere å ta de riktige valgene i etterkant også.

Superformen og Flexikost er noe helt annet enn alt jeg har prøvd tidligere. Før var det «All in» i noen få uker og det var det. Det du lærer under Superformen, gir deg en helt ny kunnskap du tar med deg videre. Så det kan bli en livsstil og ikke bare nok en kur. I tillegg fikk vi som deltok masse støtte og oppmuntring fra hverandre i «Super-gjengen», den lukkede gruppa på Facebook. Det var en helt herlig gjeng hvor vi følte at ingen spørsmål var dumme.

Du må selvfølgelig gidde å gjøre en innsats, men du får så innmari mye igjen.

resultatet

De målbare resultatene etter Superformen var en vektnedgang på fire og en halv kilo og seks centimeter rundt midjen. Jo mer du veier før du begynner, desto mer kan du også gå ned i løpet av kurset. I tillegg føler jeg meg altså så mye bedre. Jeg har lært mye om hvilke mengder mat jeg bør spise for å bevare vekten også i etterkant. Magen min fungerer endelig normalt igjen også.

Samboeren min gikk også ned fire og en halv kilo, enda han jukset med både vin, potetgull og snop i helgene. Han har ikke målt centimeter, men det er store synlige endringer hos han også.

Hva vil du si til andre som vurderer å bli med?

Jeg anbefaler Flexikost og Superformen på det sterkeste. Du må selvfølgelig gidde å gjøre en innsats og du må sette seg inn i systemet. Men du vil få så innmari mye igjen for det, både fysisk og mentalt. Du bør se hver eneste kurs video som legges ut i kursportalen en gang i uken. Spør og engasjer deg i Super-gjengen, gruppen på Facebook. Les hva de andre deltagerene har spurt om og få med deg svaret. Du er selv ansvarlig for hva du vil oppnå, men det er gøy og utrolig lærerikt.

Treningsøktene kan tilpasses et hvert nivå, så det er ingen ting å være redd for. Du trenger absolutt ikke å være i superform for å delta. Du vil få en større forståelse for hva du driver med, da blir det også lettere å ta det med seg videre etter Superformen. Da blir det ikke bare en kur, men en varige resultater.

Jeg gleder meg til reisen videre, for prosjekt Tonje slutter ikke her. For meg har reisen så vidt begynt.

Har du lyst til å delta på Superformen?

Årets siste runde starter allerede 13 september. Les mer og meld deg på her