<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=140100106827223&amp;ev=PageView&amp;noscript=1 https://www.facebook.com/tr?id=140100106827223&amp;ev=PageView&amp;noscript=1 ">
Kom i gang nå Logg inn

Flexikost_logosymbol_payoff_CMYK_rod

Kom i gang nå Logg inn

3 min read

Slankemat - en ulv i fåreklær

Featured Image

Når vi hører ordet «slankemat» får vel de fleste assosiasjoner til lett- og magre produkter som inneholder mindre fett og/eller sukker, men er hvor bra er det egentlig å bytte ut alle matvarene våre med såkalte «lett» produkter?

På 80 tallet rullet det inn en «bølge» med lettprodukter fordi «ekspertene» advarte mot fettrike matvarer som gjorde oss feitere enn aldri før. Etterspørselen etter lett produkter gikk i været og det ble trendy å velge produkter med lite fett- og sukkerinnhold.

 

Hva er egentlig lettprodukt?

Hva er egentlig kriteriet for å kalles lettprodukt? Inne på matportalen sine nettsider sier de følgende: «Dersom fett- eller sukkerinnholdet i et produkt er minst 30 prosent lavere enn i et lignende produkt, kan det merkes fett-/sukkerredusert eller ”lett”.»

I dag har vi alle slags varianter av produkter som er fett- og sukker-redusert, ja til og med helt fritt, men hvor bra er det egentlig, og er det så mye sunnere?

 

Fellene du kan gå i

For å opprettholde god smak, så må produsentene ofte inngå et slags kompromiss når man skal lage matvarer som inneholder mindre av noe… Kort forklart kan vi si at fett og/eller sukker = god smak. Det betyr at dersom produsentene senker innholdet av fett i et produkt, så økes som regel innholdet av sukker. Eller omvendt.. Senker de innholdet av sukker, så økes innholdet av fett.

Cottage Cheese er magert i originalvariant med bare 4,3g fett pr. 100gram. Til tross for det har det kommet en «lett-variant» som har mer 50% mindre fett enn originalen, nemlig bare 2% fett! Det høres jo helt fantastisk ut, men sannheten er at lett-varianten inneholder mer karbohydrater (sukker) og derfor blir kcal-innholdet er bare 17kcal mindre enn originalen.

Peanøttsmør med redusert fettinnhold er et annet produkt der fettet har måttet vike plass for sukker. Her har man tatt bort det sunne, gode fettet fra nøtter og erstattet det med sukker for å beholde smaken. Resultatet er et peanøttsmør med like mye kcal som originalen med mer sukker og mindre av det sunne næringsrike fettet.


Nugatti er en klassiker som har kommet både med 40% mindre sukker (nugatti max) og en variant som er helt uten tilsatt sukker (nugatti zero)

  • Nugatti Original: 522kcal
  • Nugatti Max: 490kcal
  • Nugatti Zero: 487kcal

Det er veldig liten forskjell i kcal innholdet på de tre variantene fordi fettinnholdet i de «lettere» variantene har blitt pushet opp. Det er lett å tro at sukkerfritt er kcal fritt, men forskjellen er bare 35kcal fra Zero varianten til orginalen, eller 6,7% mindre kcal for å si det på en annen måte.

Det betyr jo ikke at du aldri bør velge lettvarianter, for det er mange av de lettere produktene som kan være et godt alternativ i gitte situasjoner, men du må vite at det er noen feller du kan gå i ved å velge dette fremfor andre. Det er derfor avgjørende at du leser på næringsinnholdet FØR du legger de i handlevognen.

 

Spiser ofte mer

En stor feil som er lett å gjøre er at man spiser mer fordi man tenker at det er «sunnere» eller lettere. Ved å spise 30-40% mer av lett produkter kan man enkelt komme opp mer kcal enn behovet og man er i et kcal overskudd. Mange tror også at det er «sunnere» velge slankemat med mindre fett fordi det er en oppfatning om at fett ikke er bra og at det er lurt å ikke spise fett

 

OG er det egentlig så lurt å kutte ut fett?

Du legger ikke på deg av fett alene. Fett er faktisk helt livsnødvendig for oss. Fett gir oss energi og er samtidig vårt viktigste energilager. Vi trenger fett for å opprettholde hormonbalanse og vitaminer som A, D, E og K er fettløselige og trenger fett for å bli tatt opp i kroppen. Cellene i kroppen vår har en membran som består av ulike fettsyrer, og hjernen vår består faktisk av 60% fett!

Om hele kostholdet baseres på å redusere fettinnhold fra matvarer ved å «bare» spise produkter med redusert fett vil ikke kroppen få dekket behovet, så vil det få negative konsekvenser på lang sikt.

Vi anbefaler at du får i seg ca like mange gram fett som du veier! Så om du veier 60kg bør du få i deg ca. 60gram fett for å dekke kroppens daglige behov. Og da er det beste en blanding av fett fra avokado, oljer, nøtter, fet fisk og melkeprodukter.

 

Hva bør jeg gjøre om målet er vektnedgang?

Først og fremst så må du være bevisst i valgene dine og les nøye næringsinnhold på pakken og ikke la deg lure av ord som 40% mindre fett/sukker eller uten tilsatt sukker. For «Low fat», «ikke tilsatt sukker» og «lett» er ord som ofte blir brukt i markedsføring for å selge mer på bakgrunn av at vi tror det er et mye bedre alternativ. Dessuten er ofte disse produktene dyrere ;-)

Vi anbefaler deg heller å spise variert og ha en bra fordeling mellom fett, karbohydrater og proteiner. Du bør ikke kutte ut hele næringsemner fra kosten din, for det er ikke bærekraftig på sikt. For vektnedgang handler jo om å spille på lag med kroppen og å ha det bra på veien. Det trenger ikke å være så komplisert!

Meal prep - Slik gjør du det

Meal Prep står for meal preperation eller måltidforberedelse på godt norsk. Enkelt forklart betyr det at du planlegger og tilbereder flere fremtidige...

Les mer

Må jeg trene for å gå ned i vekt?

Du har sikkert fått med deg den stadige diskusjonen rundt hvorvidt trening er lønnsomt for vektnedgang eller ei, men sjeldent opplever jeg at noen...

Les mer

Slik gikk Merete ned 54 kilo

Da Merete Horvli (55) nådde 134 kilo, gjorde hun et siste forsøk på å gå ned i vekt. Slik gikk hun ned 54 kilo - uten å gå på slankediett.

Les mer