Opp i vekt over natten?

vektsvingninger

Du har fulgt kostholdet 100% og trent bra, så går du på vekten og vekten har gått opp! Destruktive spørsmål kommer på rekke og rad; Har jeg ikke vært flink nok? Funker ikke dietten? Jeg kommer aldri til å få det til! Hva har jeg gjort galt? 

Det er så lett å la vekten styre hvorvidt det blir en god eller dårlig dag, eller uke for den saks skyld. Derfor har jeg skrevet dette innlegget, med 6 helt vanlige grunner til hvorfor vekten kan gå opp istedenfor ned, selv om du har gjort alt du skal.

1. Væskebalanse

Kroppen vår består av hele 50-75% vann. Vann er hovedbasisen i blodet vårt, fordøyelsessafter og svette. I tillegg så oppbevares det mye vann i både muskler, fett- og beinvev.

Kroppen jobber konstant  for å opprettholde denne væskebalansen, som veksler mellom minimum et par liter hver dag. To liter vann veier to kilo, så bare der har du grunn nok til å senke skuldrene, men jeg skal gi deg 5 gode grunner til.

2. Karbohydrater

Karbohydrater binder vann. Derfor kan vannmengden variere veldig ut ifra hva du har spist. Glykogen, altså karbohydrater, binder opp til 2,7 gram vann per gram glykogen, som kan gi vektsvingninger på hele 1,6 kilo +/- dersom glykogenlagrene dine er fulle.

3. Salt

Salt binder væske i kroppen, samtidig som det utløser en mekanisme som gjør at kroppen sparer på vann.

Derfor er det sånn, at når du har spist mer salt en vanlig, så binder du også mer væske en vanlig. Binder du mer væske, så vises på vekta.

Ofte er vi ikke klar over at vi har fått i oss mer salt en gang, fordi vi kanskje tenker at vi har latt saltbøssa stå. Men, det er så mye som inneholder store mengder salt, helt uten at vi er klar over det.

Undersøkelser viser faktisk at vi får i oss ca. dobbelt så mye salt som nødvendig. Produkter som buljong, soyasaus, østerssaus, marinader, parmesan, blandingskrydder, dressinger og ferdig produkter generelt, er typiske varer som inneholder mye salt.

4. Hormoner

Kvinner har som regel større vektsvingninger enn menn. Det er på grunn av  det kvinnelige kjønnshormonet østrogen, som stiger frem mot eggløsning.

Et høyere østrogennivå, gjør at væsken vi har i vevet utenfor blodårene våre stiger. Det er da vi gjerne sier at vi har «vann i kroppen» og føler oss litt pløsete.

Derfor vil vekten variere når du nærmer deg din eggløsning, og dette vil gjenta seg hver eneste måned. 

5. Stress

Vi skal hente, bringe, prestere, invitere, trene, føle og innfri forventninger, noe som ofte kan oppleves veldig stressende. Stress er ikke hva vi faktisk gjør, men hvordan vi opplever det.

Vi skiller mellom akutt stress som oppleves som korte glimt i hverdagen. Og kronisk stress som vedvarer over tid, og tærer på HELE systemet vårt og fører til vektsvingninger.

Når vi stresser, enten følelsesmessig eller fysisk, så skiller binyrene ut adrenalin, noradrenalin, kortisol og aldersteron. 

Aldosteron kontrollerer natrium og kaliumbalansen, altså balansen mellom salt og kalium i blodet og cellene våre. Og salt det binder som vi vet vann, så her ligger hele forklaringen på de ekstra kiloene rundt stressende perioder.

Det mange ikke tenker på, er at etter en treningsøkt så er kortisolnivåene våre skyhøye på grunn av den store belastning kroppen vår har vært utsatt for. Det er viktig å vite at stress også kan komme av det å trene for mye og hvile for lite. Det kan være psykologisk stress eller en kombinasjon av begge.

Uansett form for stress, så kan utskillelsen av aldersteron føre til økt lagring av vann, som igjen vil vises i form av økt økt vekt.

6. Forventingene

Selvfølgelig har vi forventninger!  Og de forventningene er at vi skal gå ned i vekt uke for uke. Har vi stilt innpå «ned 0,5 kilo pr. uke», så er det det vi forventer å se.

Derfor er det viktig at du noterer deg dette:
Vektnedgang handler ikke om en rak linje rett ned, men om en trend som hele tiden peker nedover sett over et litt lengre perspektiv.

En uke kan du ha gått ned to kilo, mens en annen uke kan du ha gått opp en halv, helt uten at det gjenspeiler din innsats. Poenget er at når du legger sammen vekttapet over en periode på f. eks. seks måneder og deler det totale vekttapet på antall uker, så vil du se at det gjennomsnitlige vekttapet vil være på rundt -0,5 kilo/uke, uavhengig av hva som vises på vekta fra en uke til en annen.

vektsvinginger

Husk:

Du vil ikke gå ned i vekt for vekten skyld! Har du gått ned 2 kilo muskler, så har du gått ned i vekt. Kapper du av deg en arm, så har du gått ned i vekt. Du ønsker å gå ned i vekt i form av fett, ikke kroppsmasse generelt. 

Det er ikke noe problem å gå ned verken mer eller fortere, men da er det så utrolig viktig å minne seg selv på at det er en mye større bragd å gå ned 100 gram fett. Enn det er å gå ned 1 kilo, hvorav 500 gram er muskler. Ok?

Du kan ikke påvirke det du ikke kan påvirke. Vekta forteller deg ikke noe om hva vekta består av. Så har du gjort jobben, skal du også være skikkelig stolt over jobben du har gjort.