Ønsker du å gå ned i vekt raskt? – Da bør du lese dette!

Du har helt sikkert vært i en situasjon der du skulle ønske du kunne få skikkelig raske resultater. Det har i hvertfall jeg!

«En smertelig erfaring»

Jeg har lyst til å fortelle en egen erfaring fra tidlig 9o-tallet da jeg så Sylvester Stallone svinge seg oppover fjellveggen i filmen «Cliffhanger» med noen bulende biceps som kunne få enhver guttevalp til å fråde av misunnelse. Sylvester sine biceps gjorde sterkt inntrykk på meg og jeg ville ha store armer, fort!

Jeg gikk til innkjøp av en gammel manual og pumpet biceps mens jeg så på en plakat av Sylvester… Ok, jeg innrømmer at det er litt sært når jeg ser tilbake.. Etter 200 repetisjoner på hver arm gikk jeg ganske så fornøyd til sengs om kvelden. Helt til jeg våknet opp neste morgen og armene hadde krøllet seg inn i kronisk bøy uten mulighet for å rette de ut. Jeg er ganske sikker på at det var mange likheter mellom meg og Tyrannosaures Rex med de små armene sine når jeg stod på badet og skrek uten mulighet til å pusse tennene eller kle på meg. Mitt ønske om store biceps forsvant, for en liten stund.

Dette ble en smertelig erfaring om de beste resultatene kommer av kontinuerlig arbeid over tid. Det samme gjelder for vektnedgang! Å gå ned i vekt veldig raskt er ikke direkte farlig i seg selv, men det er ikke så veldig lurt!

Steinalder kropp

Kroppen vår er egentlig en «steinalder kropp» som er laget for å holde deg levende i dårlige tider. Den forstår jo ikke at vi lever i gylne tider med tilgang til all verdens matvarer. Så når du ikke får nok mat over litt tid så går rett og slett kroppen inn en «overlevelsesmodus» der den ønsker å spare energi. Det betyr at kroppen tviholder på fett og setter ned forbrenningen. Det er jo egentlig fryktelig smart…. i steinalderen, men utrolig irriterende når vi tross alt lever i 2018 og vil ned i vekt raskt!

Hormonet som stikker kjepper i hjulene

Kroppen vår vil klare å regulere forbrenningen i forhold til inntaket. Til en viss grad da, selvfølgelig. Så når vi spiser mer, vil kroppen øke forbrenningen og omvendt når vi spiser mindre. I fettvevet produseres leptin, som er et hormon som blant annet hjelper oss til å holder kontroll på kroppsvekten.

Ved særlig rask vektnedgang med høyt kaloriunderskudd vil produksjonen av leptin avta, noe som er dårlige nyheter for deg. For når det produseres mindre leptin bil forbrenningen din satt ned og du vil i tillegg føle deg mer sulten. Dette vil igjen sørge for at du spiser mer i tillegg til at forbrenningen er satt ned når slankekuren er ferdig. Kjedelig, ikke sant?

Muskelmasse – verd sin vekt i gull

Musklene våre kan sammenlignes med motor på en bil. Større motor betyr større forbruk av drivstoff. Når musklene forsvinner, går forbrenningen ned og når forbrenningen går ned, lagrer du mer fett.

Vi har jo alle hørt at muskler veier mer enn fett, men visste du at dersom du bytter ut 1,5kg fett med muskler, så kan hvileforbrenningen din øke med 7-8% i døgnet? Det betyr en økning på ca 150kcal per døgn, for en gjennomsnittlig person. Høres kanskje lite ut, men mange små elver blir stor innsjø! Det tilsvarer faktisk en vektnedgang på 7,7kg i året!

Når du kjører igang en hard diett, så ønsker faktisk ikke kroppen vår å holde på muskelmassen. Kroppen vil naturligvis kvitte seg med muskler fordi det krever «for mye» energi å opprettholde. Dette kan få store konsekvenser for deg i ettertid.

Et skremmende eksempel

La oss si at du skal ned 15kg og dette skulle skjedd helst i går. Du kliner til og raser ned i vekt.. Da kan faktisk 30% av vekttapet være muskeltap, tilsvarende 4,5kg.. Ikke så farlig tenker du? Vekt er vekt, så lenge du bare gikk ned i vekt så er det ikke så farlig… Vel, 4,5kg muskeltap er helt krise med tanke på at døgnets forbrenning nå er satt ned med opptil 24%!

Opp i vekt etter «dietten»

Kevin Hold er en amerikansk forsker ved National institute of health. Han fulgte 14 amerikanske deltakere som hadde vært med i tv-serien Biggest Looser. Han fulgte de i en periode på over 6 år etter innspillingen var ferdig og fikk noen relativt nedslående resultater.

Etter 6 år hadde 13 av 14 deltagere lagt på seg igjen. Faktisk veide 4 av deltakerene mer 6 år etter enn da de først ble med i programmet. Dette var ikke fordi de var svake, men fordi forbrenningen hadde blitt så nedsatt.

Flere forskningsprosjekter viser også at så mange som 90% av de som går drastisk ned i vekt vil legge på seg igjen i ettertid. Dette er bare de harde fakta, som du bør tenke på.

Livsstilsforandring vs krasj diett

Jeg forstår veldig godt at det virker forlokkende å gå ned i vekt raskt. Det er jo tross alt utrolig inspirerende at du nesten kan se kiloene raser av, klærne blir på magisk vis større og vennene dine blir misunnelige. Alt du trenger å gjøre er å være «superstreng» i noen uker med hard trening, lite kalorier og vipps, så er 12kg borte på bare noen uker… Det eneste du har lært under denne perioden er at du må fornekte deg «alt som er godt» og at dette er en metode som må gjentas om igjen og om igjen. Dette er ikke særlig holdbart over tid og blir en tidvis «usosial» metode for vektnedgang fordi du «alltid» er på slanker’n

Det trenger ikke å ta lang tid å skulle gå ned vekt, men det handler om å gjøre de små rette valgene som er bra for deg hver eneste dag. Tenk deg at du hver uke gjør 10% forbedringer i livet ditt. Å starte hver dag med en sunn deilig frokost er et bra steg i riktig retning. Neste endring er lunchen, så middag. I de neste ukene kan du starte med å introdusere trening (om du ikke allerede er i gang), start med 1 gang i uken, så 2, osv. Med slike små endringer så har du gjort en 100% helomvending på bare 10 uker. Med endringene kommer også de gode varige resultatene som du kan være stolt av resten av livet. Sjansen for at du nå lykkes er så mye større fordi du har endret tankegang og klarer å gjøre de små riktige valgene hver dag. Endring starter nemlig med hodet!