KAN JEG DRIKKE ALKOHOL OG GÅ NED I VEKT?

Du trenger ikke å kutte alkohol helt ut av livet ditt selv om du vil ned i vekt. Men for mye alkohol kan hindre deg å gå ned i vekt og føre til at vekta går opp. I dette innlegget får du vite det du trenger å vite om alkohol og vektnedgang, så du kan ta bevisste valg på veien mot målet ditt.

FAKTA OM ALKOHOL

Alkohol gir energi på lik linje som proteiner, fett og karbohydrater og inneholder nesten like mange kalorier som fett og nesten dobbelt så mange kalorier som sukker. Alkohol er såkalte «tomme kalorier» fordi det ikke tilfører kroppen noen form for næring.

ALKOHOL OG VEKTNEDGANG

Når du drikker alkohol forbrenner du mindre fett. Det er fordi alkohol har førsteprioritet i kroppens stoffskifte.

Norsk Helseinformasjon forklarer det kort og greit slik:

«Når du inntar alkohol, prioriterer kroppen å forbrenne alkoholen. Det vil si at den slutter å forbrenne alt annet. Dette skjer fordi alkohol – til forskjell fra karbohydrater, protein og fett – ikke kan lagres i kroppen».

Når du drikker alkohol blir den sendt rett til leveren hvor den omdannes til et stoff som kalles acetat. Dette stoffet virker som en brems på fettforbrenningen. Mens leveren jobber med å bli kvitt alkoholen, settes forbrenningen av karbohydrater, proteiner og fett på vent. Alkohol vil altså bidra til økt energibalanse i kroppen, som kan føre til at du legger på deg.

Drikker du to glass rødvin tilsvarende 24 g alkohol, reduseres fettforbrenningen med hele 73%.

Les mer: American Journal of Clinical Nutrition

Generelt gjelder at jo høyere alkoholprosent drikken din innehar, desto høyere kaloriinnhold har den. Blander du alkoholen med andre søte drikker (blandevann), får du kalorier både fra alkoholen og sukkeret.

ALKOHOL ØKER APETITTEN

De fleste har opplevd hvordan det kan bli vanskeligere å styre unna salte og fete fristelser på vei hjem fra byen. Eller hvordan nøttene og potetgullposen på bordet frister enda mer etter et par glass.

Hvorfor skjer dette?

Alkohol kan øke apetitten betraktelig, ved blant annet å redusere mengden av leptin og GLP-1. Begge disse hormonene er metthetshormoner, og når utskillelsen av disse reduseres, dempes metthetsfølelsen og gjør at du får mer lyst på mat.

I tillegg til å redusere metthetsfølelsen reduseres også impulskontrollen ved inntak av alkohol. Dette kan gjøre at terskelen for å ta dårligere valg blir lavere enn når du ikke drikker alkohol.

KALORIINNHOLDET I FORSKJELLIGE alkoholholdige drikker

(disse er basert på vanlige serveringsstørrelser)

  • Et glass rødvin inneholder omtrent 100 kcal
  • En liten flaske pils (0,33l) inneholder 130 kcal
  • En halvliter pils (0,5l) inneholder litt over 200 kcal
  • En hel sixpack med øl inneholder omtrent 1200 kcal
  • En flaske vin inneholder mellom 500 og 600 kcal
  • En halvliter fruktcider inneholder omtrent 235 kcal
  • White russian (med fløte): 425 kcal
  • Pina colada: 644 kcal
  • Margarita: 740 kcal
  • Long island iced tea: 780 kcal

(Kaloriinnholdet kan variere avhengig av størrelse på drinken og hvor mye sprit, juice, brus og sukker som brukes).

Forbrenningen av alkohol i leveren foregår med en jevn hastighet. Det innebærer at du ikke kan påvirke hvor fort alkoholen forbrennes ved å f.eks. danse, drikke vann eller kaffe.

MÅTEHOLD ER STIKKORDET

Du kan drikke alkohol selv om du vil ned i vekt, men da vil måtehold være stikkordet. Det å nå et mål handler om gjøre prioriteringer og ta valg på bakgrunn av det man vet, og da er kunnskap viktig.

Thea Danielsen – Fitness- og kostholdscoach i Flexikost. Sykepleier m/fordyp. i ernæring og personlig trener