Hvordan lykkes med FleXikost

Hei dere:-) Det er nå en del av dere som bruker Flexikost og jeg vi gjerne komme med et par små tips da vi ser at det er et par ting som går igjen. Vi vil jo gjerne ha resultater så fort som mulig og aller helst i går (meg selv inkludert), men det er ikke helt slik det funker dessverre..

Here we go:-)

1. IKKE gå for hard ut hvis du skal ned i vekt ved å velge lavkarbo og ned 1 kg. pr uke. BIG mistake!

Hvorfor: Programmet er basert på ren vitenskap og fysiologi, men det som er en avgjørende faktor på hvordan du responderer de første ukene er først og fremst hva du har gjort tidligere. Hvis du lenge har spist et underskudd av kalorier (hvilket de aller fleste jeg kommer borti gjør, i tillegg til «feil» sammensatt m.t.p. proteiner, karbohydrater og fett)) så går kroppen rett og slett i lås. Den vil ikke slippe fett og kan ikke bygge muskulatur eller styrke.

Når du har presset kroppen din en lang periode i feil retning, så vil ikke hele systemet snu på et par dager bare fordi du har bestemt deg for at du vil og er klar. Kroppens maskineri er stort og komplekst og en rekke systemer som fungerer sammen. Se på systemet som et stort tankskip som seiler avgårde. Hvis du har seilt feil kurs og skal snu, er ikke det gjort i en håndvending. Skipet snur sakte, men sikkert i det tempoet det trenger, så lenge du gjør de rette tingene og ikke prøver å overstyre kursen. Det klarer du ikke, tro meg. 

Spill på lag med kroppen folkens, ikke jobb i mot!

Lavkarbo ned i vekt kan være vel og bra, men ikke begynn der. Jeg kommer til å skrive et skikkelig innlegg snart, om karbohydrater og hvordan det er misforstått. Og forhåpentligvis få oppklart en del misforståelser og feilinformasjon fra media og andre kilder. (Innlegget finner du her: Du blir ikke feit av karbohydrater).

Hva bør du gjøre?

Skal du ned i vekt så velg Flexikost ned i vekt, og begynn med 0,5 kg. i uken. Får du ikke resultater den første uken, så gi kroppen litt mer tid. Hva er vel en liten uke hvis du tenker deg om? Tren skikkelig når du først trener. Tørr å presse deg selv ut av komfort sonen, det er der all magien skjer.Tenk kvalitet fremfor kvantitet, alltid!

2. Ha tillit til prosessen og stol på at du har en god plan

Du må gå helhjertet inn å stole på prosessen. Når jeg sier helhjertet, så mener jeg at du må følge planen 100% og ikke lure deg selv. Du må veie alt nøyaktig og ikke synse og mene så mye. Hvis du starter med en formening om at du sikkert ikke klarer det og ingen ting funker fordi du ikke har klart det før, kan jeg garantere deg at du klarer å bekrefte det for deg selv. Hvis du går inn med en holdning om at alt er vanskelig, så blir det vanskelig. Altså, CHANGE YOUR ATTITUDE!!!

Som du sikkert har hørt meg nevne før, så handler det å endre livsstils vaner om så MYE mer en kiloene du går ned. Det handler først og fremst om mental styrke og evnen til å endre tankemønstre og forutinntatte holdninger som har blitt prakket på oss fra barnsben av. Du må i tillegg ha guts til å si nei og tørre å føle deg litt annerledes i situasjoner hvor du blir invitert på kake eller middager. Det er ikke andre det dreier seg om, men deg og ditt mål. Ikke gi etter for hva andre måtte mene, syntes og tenke. Du er tøffere enn som så!

Mitt største ønske er å hjelpe DEG med å lykkes i å nå målene dine, for jeg VET du kan! Spørsmålet er bare hvor helhjertet går du inn;-) Det er faktisk veldig enkelt, men jeg sier ikke at det er lett, langt i fra.

Bra mat + bra mat = RÅ resultater;-)

Ønsker du å følge meg på Instagram? Da kan du klikke HER!