Hvordan klare å holde kostholdsplanen med familie?

“Det er ingen vits i å prøve å legge om kostholdet mitt, for jeg klarer ikke å kombinere det med familien min i en travel hverdag!”

Denne innvendingen hører vi ofte fra folk som har et ønske om å gjøre kostholds- og livsstilsendringer, men som mer eller mindre har gitt opp på grunn av at de ikke klarte å kombinere det med familieliv.

Og ja – det å kombinere en ny kostholdsplan med familieliv KAN virkelig by på tøffe utfordringer for mange. Å gjøre en kostholdsendring som man kan leve med, innebærer også at familien skal kunne leve med den.

Altfor ofte går man i gang med svært kompliserte og restriktive dietter som medfører at man ikke kan spise samme mat som resten av familien. Det fører til logistikk-problemer i hverdagen, og tapt motivasjon.

Men hvorfor skal du gi deg i kast med en diett som ikke passer familieliv og matpakker, og som ikke gir deg muligheten til å fungere greit sammen med familien? Det er nærmest dømt til å skjære seg før eller siden.

Velger du derimot en fleksibel kostholdsplan som har lettlaget og samtidig næringsrik mat, er det mye enklere å kombinere den med familien. Og dermed er det mye større sjanse for at du lykkes i lengden og får de resultatene du ønsker deg!

Du må sette av tid til planlegging

Når du skal endre på uhensiktsmessige mat- og spiserutiner og oppnå gode og varige resultater med ditt nye kosthold, er det én ting du ikke kommer unna: Du må beregne noe tid til planlegging. Å planlegge innkjøp og måltider er en helt sentral del av det å holde et sunt og godt kosthold over tid.

Dersom du hele tiden er på farten og spiser ute, for eksempel i forbindelse med fritidsaktiviteter eller jobbreise, da er det ikke helt forenlig med å skulle endre livsstil. Mat må man ha uansett, og når man sjelden har muligheten til å sette av tid til matlaging og gode middager med familien i hjemmet, da kan man heller ikke forvente særlig gode resultater på sikt. For du kan ha verdens beste plan, men har du ikke tid til å følge den, så er det ikke i planen utfordringen ligger, men i hverdagen din generelt. 

Å få kontroll på maten kan sammenlignes med økonomi og budsjettering. Bruker du mer penger enn du tjener, vil du havne i en ond spiral. Har du ikke oversikt over hvor pengene går ut, vil det være en stor utfordring å ta kontroll igjen. Ved å sette opp budsjett og holde oversikten over alle innkjøpene vil man få full oversikt over hvor pengene brukes, og hvor man bør tette igjen unødvendig pengebruk. De samme prinsippene gjelder for deg som skal ha kontroll på kostholdet ditt. 

“Hvorfor veier du maten din, mamma …?”

Mange spiser for lite når målet er å gå ned i vekt, og andre spiser for mye. Uansett hvor utfordringen ligger, så vil begge deler hindre deg i å få resultatene du ønsker. Når du spiser for lite er det som regel veldig vanskelig å ta innover seg at du kanskje bør spise mer, for vi har jo en formening om at det er lite mat som skal til for å gå ned i vekt! Men hvor går grensen? Hva er egentlig lite og hvor mye er for mye?  Kan du se med det blotte øyet hvor mye 200 kalorier er?  Nei, de færreste av oss kan det, derfor anbefaler vi i FleXikost å veie maten i en periode. Det kan høres klønete ut, men sannheten er at det er ikke det. Når du har veid brødskiven din en gang, så vet du hva den veier, og da trenger du ikke gjøre det samme dag ut og dag inn. Men uansett så blir det hva vi gjør det til, slik er det med det meste. 

Enkelte voksne er redde for at det å veie maten skal sende feil signaler til barna eller ungdommene i huset. Det jeg pleier å si til dette, er at hvis man veier mat for å passe på å spise veldig lite, eller for å sulte seg, så er det negativt. Men når du veier mat for å vite at du spiser nok i henhold til det som er målet ditt, for å få gode resultater av treningen og ikke spise for lite, så blir det til noe positivt.

Så lenge ikke du selv har et negativt forhold til å veie maten, så er det heller ikke noe negativt overfor barn. Det å tørre å tillate seg å spise gode porsjoner av den samme maten som resten av familien, bidrar til noe positivt, ikke negativt. Hvis du derimot går på pulverkurer eller tørr å verken spise brødskiver eller poteter, da sender du feil signaler og viser et anstrengt forhold til mat.  Alt handler om den positive vinklingen. Fokuset på å spise nok, ikke på å sulte seg. 

Å veie maten kan være litt kjedelig og krever naturlig nok litt mer tid i starten.. Det er en ny rutine som skal innarbeides, og all endring gjør litt “vondt”. Men hele hensikten er jo nettopp å gjøre noe nytt, og ikke som du alltid har gjort. For gjør du som du alltid har gjort, ja da vil du fortsette å få det du alltid har fått.

Og som sagt,  trenger du ikke å veie maten din for all fremtid, men i en periode. Det er i denne perioden du skal få tilbake kontroll over matinntaket og oppnå resultater. Etter hvert som du får en viss rutine på målingen, vil det gå mye raskere. Til slutt vil veiingen nærmest gå av seg selv, og det blir alminneliggjort overfor resten av familien. 

Så neste gang ditt barn spør deg hvorfor du veier maten, så kan du svare: “Jeg passer bare på å spise nok, fordi jeg vil bli sterkere!” 

For små barn er den forklaringen det naturligste i verden: man skal bli sterk, ikke noe rart med det. Barn er f. eks. vant til at man følger en oppskrift når man baker, for å få riktig resultat.

Mange begynner å holde igjen på maten allerede i tenårene i frykt for å legge på seg. Det resulterer ofte i at de spiser alt for lite og kan få et anstrengt forhold til mat. Så det å få endret fokuset fra å holde igjen på maten, til hvor MYE man faktisk både kan og bør spise, kan bidra til en mental endring de vil ha glede av resten av livet.

Kort forklart: Man veier maten for å oppnå best mulig resultat, ikke nødvendigvis for å holde igjen på kaloriene. 

Den mentale innstillingen har alt å si

Å gjenvinne kontrollen på kostholdet krever innsats, ikke minst mentalt. Det blir hva man gjør det til. Går man inn i endringen og sier at “dette her blir UTROLIG vanskelig, for jeg har familie, og det blir bare stress og styr”, så gjør det det.

Hvis du derimot tenker at dette skal jeg få til, for det er så mange andre som har fått til det samme, da vil det gå seg til veldig greit. Innstillingen man starter ut med, er rett og slett helt avgjørende. Du kan ha så god plan du bare vil, men hvis du ikke innretter deg litt mentalt også, så spiller det ikke noen rolle hvor god planen er.

Du får tilbake godfølelsen overfor mat

Folk flest har en tendens til å gjøre det samme igjen og igjen, man kjøper de samme matvarene og spiser de samme måltidene. Noe av det som ofte er mest utfordrende for folk, er selve den endringen, den mentale “switchen” at nå skal jeg faktisk kjøpe noe annet i butikken enn det jeg er vant til å gjøre spontant. I starten kan det oppleves litt tungt. Men gjør du det i 14 dager og setter deg inn i det, så har du en ny vane, som vil hjelpe deg.

Ikke minst lærer man barna å spise bra og næringsrik mat, og at det er ikke noe som heter ja-mat eller nei-mat. Det handler om hvilke mengder du spiser av de forskjellige tingene. Vår erfaring er at folk får et veldig positivt forhold til mat når de har “knekt denne koden”.

En fleksibel kostholdsplan er nøkkelen til å lykkes

I bunn og grunn handler en bærekraftig kostholdsplan om å skape gode og sunne matvaner for hele familien. Alle vet at dersom man ikke planlegger middagen og setter av tid til å handle, så har det lett for å bli en «dårlig» middag.

En god og fleksibel kostholdsplan, med helt vanlig hverdagsmat satt i system, kan være en ekstra motivasjon og hjelp til å sette livsstilsendringen ut i livet. Dermed vil du faktisk klare å opprettholde kostholdet sammen med familien i en hektisk hverdag. Ikke bare under selve vektnedgangen, men også i etterkant. 

Lykke til!