Hvor ofte bør man spise

Dette er et spørsmål vi i FleXikost får nok så ofte, og svaret vi pleier å gi, er: Det er ikke når du spiser, det er hva du spiser når du spiser.

Altså: Om du slår sammen måltider, spiser fire eller to måltider, eller om du spiser frokost til middag og middag til lunsj – det har ingenting å si. Så lenge du kjenner kalorikvoten din og holder deg til den, så spiller det ingen rolle hvordan du fordeler maten utover dagen.

Men for å holde blodsukkeret jevnt er det mer hensiktsmessig å spise fire enn to ganger om dagen.

“Stopper forbrenningen opp dersom jeg ikke spiser ofte nok?”

I jungelen av velmente kostholdsråd der ute hører man ofte påstanden om at dersom man spiser for få måltider i løpet av dagen, så går forbrenningen ned. Dette er det ingen bevis for, og det må regnes som én av mange myter om kosthold som rett og slett ikke stemmer.

“Må jeg spise frokost?”

Nei, du er ikke nødt til å spise frokost.

Ofte har man det veldig travelt om morgenen før jobb og skole, og mange har rett og slett ikke lyst på mat like etter at de har stått opp.

Når du ikke er sulten om morgenen, kommer det ganske enkelt av at kroppen din ikke er vant til å innta frokost. Hvis du derimot begynner å spise frokost, selv om du ikke har veldig lyst på det, så vil kroppen i løpet av en 14 dagers tid, være sulten når du våkner på morgenen. Kroppen din tilpasser seg nemlig det du gjør!

Så lenge det funker helt fint for deg å hoppe over frokosten, og så lenge det ikke gjør at du også skipper lunsjen og dermed ender opp med å bli kjempesulten og stapper i deg “det første og beste” på ettermiddagen, da er det ingen problem å ha en annen måltidsrytme.

Men, kroppen elsker rutiner og forutsigbarhet. Derfor er det hensiktsmessig å ha en viss rutine i måltids mønsteret ditt. Men hvordan du fordeler energiinntaket i løpet av dagen, har som sagt ikke noe å si. Poenget er å sørge for å holde et noenlunde stabilt blodsukker. Det er når blodsukkeret plutselig faller i bakken, at man må få i seg noe raskt.

Når du først har fått ulvehunger, er det ofte vanskelig å kjenne at du er mett når du egentlig er mett – man blir nærmest “ustoppelig”. Og da er det fort gjort å ta dårlige valg og ender med å overspise sent på dagen.

Faste måltidsrutiner gir best resultater

Jeg mener at man BØR spise tidligere på dagen selv om man ikke er sulten. Nettopp fordi kroppen tilpasser seg det du gjør. Dersom du ofte blir sittende  “kjempe fysen” på kvelden, så er det som regel fordi du har spist for lite i løpet av dagen dagen, til tross for at du ikke har vært sulten.

Å venne kroppen til å spise mat til faste tider vil gjøre at du blir sulten. Du trenger ikke å engang å se på klokka: Hvis du spiser lunsj klokka 12 som fast rutine, så vil fordøyelsessystemet allerede 30 minutter før neste måltid begynne å forberede seg på at det snart kommer mat igjen. 

Les også: Slik går du ned i vekt og blir der

Slutt å kjempe mot dine fysiologiske behov

«Feilen» mange gjør, er å spare kaloriene igjennom dagen, fordi sulten ikke melder seg. Du tenker kanskje at det er smart å å holde igjen på maten, når målet er å gå ned i vekt…?

Derfor hopper du over frokosten i tillegg til at lunsjen blir rask og sen på grunn av alt stresset på jobb.. Middagen blir kanskje stor og litt tilfeldig fordi det begynner å haste når sulten omsider melder seg. Kvelden kommer, og det gjør også søtsuget. Eller det uovervinnelige behovet for noe, bare HVA SOM  HELST!

Dette er en «backfire» på bakgrunn av valgene om å ikke spise tidligere på dagen, det handler ikke om at du er svak i viljen eller bare er født med «cravings» og søtbehov. Det er et resultat av at du har fått i deg for lite mat i forhold til hva kroppen din trenger.

Du begynner å spise litt, så må du bare ha enda mer, og så spiser du for mye, eller mer enn det du hadde tenkt … Da kommer ofte tanken om at «nå er alt ødelagt uansett», så jeg kan like gjerne droppe hele greia. Lyder det kjent?

Resultatet blir da at du sitter igjen med dårlig samvittighet og klandrer deg selv for at du ikke er viljesterk nok til å stå imot sultfølelsen.

Sannheten er at ingen klarer å kjempe så hardt mot fysiologiske behov hver eneste kveld! 

Ønsket du å lære mer om kosthold? Da kan du melde deg på nettkurset under, så ses vi der!