Hva slags mat inneholder FleXikost-planen?

En kostholdsplan er en plan på hva du skal spise i forhold til deg, ditt utgangspunkt og aktivitetsnivå. Den forteller deg blant annet hvor mye du bør spise i henhold til det som er målet ditt.

Det er fort gjort å tenke at «jo mindre mat, jo bedre», dersom målet ditt er å gå ned i vekt, men slik er det absolutt ikke.

Den vanligste «fellen» å gå i, er faktisk det å spise for lite. For det er ikke alltid så greit å vite hvor mye som faktisk er nok!

Viktig med gode rutiner

Studier viser at mennesker som hopper over frokost og spiser en beskjeden lunsj, oftere sliter med overvekt enn de som har et strukturert måltids mønster. Det handler i utgangspunktet ikke om når man spiser, men hva man spiser når man spiser. Men hvis du har spist for lite igjennom dagen, så er terskelen så utrolig mye lavere for å ta enkle, raske, energitette valg når ettermiddagen/kvelden kommer. Dette skjer som regel i forbindelse med at blodsukkeret «går i bakken».

Det å ha et jevnt blodsukker igjennom dagen er avgjørende for å fungere optimalt i hverdagen og ikke minst for hvilke valg man tar i matveien. Når blodsukkeret er lavt, er det i tillegg veldig vanskelig å fokusere på noe annet enn mat, og det skal mye viljestyrke til for å klare å holde på sånn over tid. Når du blir sliten i viljen, dropper du hele greia. Og resultatet er dårlig samvittighet og følelsen av å ikke få det til.

Derfor bør planen inneholde hva man skal spise, når og hvor mye. Det er ikke sjeldent vi får høre «Jeg har aldri spist så mye, hatt et så stabilt blodsukker og fått så gode resultater noen gang»! Det er en fantastisk erfaring de fleste opplever, når de gjennomfører en livsstilsendring, i stedet for å gå på en kortsiktig, streng diett.

Da er sannsynligheten mye større for at du får gode, varige resultater samtidig som du har det bra på veien. For hva er vel en slank kropp, uten et hode som har det bra?

Vanlig hverdagsmat

Ikke tenk på kostholdsplan som diett.

FleXikost er en kostholdsplan som går ut på å spise i henhold til måles ditt. Planen består av vanlig hverdagsmat som du mest sannsynlig allerede spiser. Her får du mange valgmuligheter innenfor hvert måltid, så det blir som en oppskriftsbok som er 100% tilpasset akkurat den mengden du bør ha, i forhold til din målsetting.

Planen kan fint kombineres med både matpakker og familieliv, og du føler nødvendigvis ikke at du forsaker noe. For vi mener at det ikke finnes «ja- nei mat», det handler kun om hvilke mengder vi spiser av de forskjellige varene.

Slik kan en typisk dag med kostholdsplan se ut

La oss si du er en kvinne på 40 år som er 170 cm. høy og veier 80 kg. Du har en stillesittende kontorjobb, men du trener 2-3 ganger i uken. Ønsket er å gå ned 10 kg. Vi anbefaler ikke å ligge på et større underskudd enn det som tilsvarer maks 1% av den nåværende vekten din. Ligger du på et større underskudd enn det, så vil du miste unødvendig mye muskelmasse på veien, som vil ødelegger forbrenningen din på sikt. Dessuten kan du ikke skyndte deg til gode resultater, så det er viktig å tenke litt mer langsiktig enn som så. Det er vel kanskje den største utfordringen mange sliter med, da vi helst skulle hatt resultatene i går.

Det å stille planen inn på ned 0,5 kg. pr. uke, er i de fleste tilfeller et bra valg. Da er ikke underskuddet så stort at det vil gå utover hverdagen din, men det er likevel nok til at du får en jevn, ukentlig progresjon. Det blir holdbart over tid, og det er tross alt det vi gjør over tid som gir de gode resultatene, ikke det du klarer å holde ut i noen uker.

Ønsker ukentlig vektnedgang stiller du selv inn i FleXikost, det samme gjelder aktivitetsnivå. Trener du ikke, er det et valg du kan huke av, slik at planen tilpasser seg nettopp det.

Typisk dag med eksempler

Damen som er skissert over vil ha en dags forbrenning på ca. 2 414 kalorier hver dag. Trekker vi i fra 500 kalorier slik vi anbefaler, så er anbefalt daglig energi inntak på 1914 kalorier. Det er mye tenker du? Nei, det er ikke det. Det er nettopp denne mentale svitsjen vi ønsker at du skal oppleve. Når du får erfare at det er det som skal til og at det går bra, så får du en mental endring du vil ha glede av resten av livet.

Slik kan en dag se ut for damen i eksempelet over – menyen inneholder 1914 kalorier.

Hvis du ikke liker eksemplene som er skissert, kan du enkelt bytte mellom et mangfold av andre alternativer. Dette er kun ett av mange eksempler på hvordan en dag kan se ut. 

Frokost (07-00-10.00):

2 grove brødskiver med brunost og et glass melk

(Hvis du ønsker noe annet, har du over 30 andre frokost alternativer du kan velge mellom som passer deg bedre). Andre alternativer er blant annet smoothies, havregrøt, yoghurt med korn, brød med annet pålegg, pannekaker, egg og bacon m.m.) 

Mellommåltid (10-12):

En iskaffe laget på melk med et eple ved siden av (ett av mange eksempler)

Lunsj (11-13):

3 brødskiver med eggerøre og spekeskinke + en mandarin

(Under lunsj har du et mangfold av både varme og kalde alternativer å velge mellom).

Middag (16-18):

Deilig porsjon med lasagne med frisk salat til

(Middagene er enkle og tar liten tid å lage. Du har over 60 forskjellige alternativer slik at du skal slippe å lure på hva du skal ha til middag).

Kveldsmat (19-21):

En proteinrik sjokoladekrem

Eller kanskje foretrekker du en fruktsalat med nøtter eller Brødskiver med roastbiff og remulade.? Det velger du selv i FleXikost.

Som du forhåpentligvis ser, så trenger du verken spise kjedelig eller lite for å følge en kostholdsplan, og det å spise brødskiver med god samvittighet, er for mange en ny og kjærkommen opplevelse.

All endring krever litt

Endring av rutiner krever en liten innsats, men det er selve endringen som er hensikten, er det ikke? Hvis man fortsetter å gjøre som man alltid har gjort, ja da får man det man alltid har fått. Derfor kan det være utrolig nyttig å ha en heiagjeng i ryggen. Som medlem av FleXikost får du tilgang til den lukkede gruppen vår på Facebook, hvor vi er inne å svarer på alt av spørsmål som måtte dukke opp underveis. Her er en utrolig motiverende og positiv gjeng som enten har gjort det før deg, er på vei eller som akkurat har startet.

Håper å se deg!