<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=140100106827223&amp;ev=PageView&amp;noscript=1 https://www.facebook.com/tr?id=140100106827223&amp;ev=PageView&amp;noscript=1 ">
Kom i gang nå Logg inn

Flexikost_logosymbol_payoff_CMYK_rod

Kom i gang nå Logg inn

3 min read

Hva er egentlig sunn mat?

Featured Image

Et sunt kosthold er en nøkkelfaktor når det kommer til god helse, likevel viser spørreundersøkelser fra Helsedirektoratet at 1 av 4 ikke vet hva et sunt kosthold er.

Det er dessverre ikke lenger slik at myndighetene har monopol på å si hva som er sunn og usunn mat, og mange mote- og mirakel dietter bidrar til stor forvirring. Sunn fornuft drukner i støyen av hvor vidt det er greit å spise en banan eller ei, men det trenger ikke å være så komplisert.

 

Sunn mat er næringstett mat


Generelt bør et sunt kosthold være rikt på grove brød/kornvarer, grønnsaker og frukt, belgvekster (bønner/linser), magre meieriprodukter, magert kjøtt, fisk, og mindre av matvarer som har et høyt innhold av tilsatt sukker og mettet fett. Med andre ord, mat med høy næringstetthet.

Næringstetthet handler om mengde næringsstoffer i forhold til mengde kalorier. I praksis innebærer det mengde vitaminer og mineraler i en matvare. Hvis du sammenligner agurk og brokkoli, så inneholder begge deler viktige næringsstoffer, men du må opp i 10 talls agurker før du får i deg like mange vitaminer som i 100g. brokkoli. Så om du ikke er flink til å spise nok grønnsaker til daglig, er det desto viktigere at de du velger, har høy næringsmessige verdi.

Det samme gjelder loff og grovbrød. Kaloriene kan være de samme i en skive, men det er mye mer næring i form av vitaminer, mineraler, sporstoffer i tillegg til fiber i en grov brødskive. Den vil derfor også holde deg mett lengre og gi en jevn blodsukker stigning, noe som en loffskive ikke vil gjøre på samme måte.

Les også: Gode kostholdsråd for hele familien

 

Tomme kalorier


Matvarer som inneholder mye mettet fett og mye sukker, bidrar til veldig mange kalorier, men svært lite næring i forhold til mengden energi. Altså energi tett, men næringsfattig mat. Det er såkalte tomme kalorier som ikke bidrar med noe positivt for kroppen annet en å legge seg på hofta.

 

Ingen mat er usunn


Mange tenker at det å gå ned i vekt og ha en sunn livsstil innebærer å gå konstant sulten å nekte seg alt. Men det trenger ikke å være «kjipt» i det hele tatt. For her handler det om å bytte ut usunn og næringstett mat, med sunn mat og en variert kost med en god sammensetning av karbohydrater, proteiner og fett. Da vil det i de fleste tilfeller faktisk bli plass til mer mat.

Det er ikke sjeldent vi får høre «Skal jeg virkelig spise SÅ mye når jeg skal ned i vekt?!». Svaret er ja! Da får du i deg masse næringsstoffer, holder blodsukkeret stabilt, du slipper å gå «fysen» i tillegg til at du har nok energi igjennom dagen. Bildet under illustrerer dette veldig godt!

Energi tett mat med lite næring vs. nærings tett mat med lite kalorier.

 



Det finnes ikke ja mat eller nei mat

Etter min mening finnes det ikke ja mat eller nei mat, det handler kun om hvilke mengder vi bør spise av de ulike matvarene. Grønnsaker kan du spise store mengder av hver dag, mens smågodt og sjokoladekake er også helt greit i mindre mengder, bare ikke like ofte.

 

Planlegging - en del av et sunt kosthold


For å holde et sunt og godt kosthold over tid er planlegging og gode rutiner viktig. Når man ikke setter av tid til matinnkjøp og matlaging, blir kostholdet mer spontant og tilfeldig. Da er det naturlig nok lettere å ty til enkle løsninger, som ikke nødvendigvis er så sunne for oss på sikt. Så det å sette av tid til planlegging og gode rutiner, er en stor del av det å ha en sunn livsstil.

 

Et sunt kosthold handler ikke om detaljer


Et sunt kosthold handler ikke om de små detaljene, men om det store bildet. Jeg opplever at det å spise riktig, rett og slett har blitt så komplisert, at det handler mer om antioksidanter, karbohydrater, glutenfritt og grønne drikker, fremfor maten i seg selv. Det å ha et par skjeer med sukker i teen er ikke usunt, men å spise sukker igjennom hele dagen over tid, er absolutt usunt.

Så det gjelder å se ting litt i sammenheng. For det handler ikke om en enkelt matvare, men om totalen og sammensetningen i løpet av uker, måneder og år. Det er faktisk sunt å kose seg litt, da blir det også holdbart å opprettholde gode vaner over tid. Og det er tross alt det vi gjør over tid som gir oss gode og ikke minst varige resultater.

Meal prep - Slik gjør du det

Meal Prep står for meal preperation eller måltidforberedelse på godt norsk. Enkelt forklart betyr det at du planlegger og tilbereder flere fremtidige...

Les mer

Må jeg trene for å gå ned i vekt?

Du har sikkert fått med deg den stadige diskusjonen rundt hvorvidt trening er lønnsomt for vektnedgang eller ei, men sjeldent opplever jeg at noen...

Les mer

Slik gikk Merete ned 54 kilo

Da Merete Horvli (55) nådde 134 kilo, gjorde hun et siste forsøk på å gå ned i vekt. Slik gikk hun ned 54 kilo - uten å gå på slankediett.

Les mer