Gode kostholdsråd for hele familien

Rynker barna dine på nesten når de hører ordet sunn mat? Stjeler det motivasjonen din i forhold til å få bedre matvaner? Da er du nok ikke alene!

Å spise riktig har blitt for komplisert

Jeg opplever at det å spise riktig, rett og slett har blitt så komplisert, at det handler mer om antioksidanter, karbohydrater, glutenfritt og grønne drikker, fremfor maten i seg selv.

Sunnhet handler ikke om en enkelt matvare, men om totalen og sammensetningen i løpet av uker, måneder og år.

Jeg får for eksempel ofte spørsmål om hva som er sunnest av poteter og søtpoteter, og svaret er at det ikke kan settes opp mot hverandre. Søtpoteten er f eks. rik på betakaroten, mens poteten er en god kilde til c-vitamin. Så en kombinasjon av de begge er mye mer hensiktsmessig, fremfor å kun velge en. Så variasjon er absolutt det beste, når det er sunnhet vi er ute etter.

Sunn mat er næringstett mat

Næringstett mat handler om hvor mye næringsstoffer det er i en matvare, i forhold til mengden kalorier. I praksis handler det som regel om mengde vitaminer og mineraler varen inneholder.

Hvis du f eks. sammenligner agurk og brokkoli, så inneholder begge deler viktige næringsstoffer, men du må f eks. spise veldig mange agurker før du kommer opp i mengden vitaminer som tilsvarer 100 g. brokkoli. Det betyr ikke at du skal slutte å spise agurk, men spiser du ikke så mye grønnsaker generelt, er det lurt å velge de som er proppfulle av næring.

Poteten har fått et ufortjent dårlig rykte

Poteten har i alle år vært en stor og viktig del av norsk kosthold; helt til den plutselig ikke var bra nok. Årsaken til at poteten har fått et ufortjent dårlig rykte, vil jeg tro er fordi den måler høyt på glykemisk index. Men glykemisk indeks er ikke et mål på hvorvidt noe er sunt eller usunt, det forteller oss kun hvor raskt og hvor mye en matvare øker blodsukkeret vårt etter den er inntatt (merkalene

Den sier ikke noe om hvordan det fungerer i et sammensatt måltid, og det er jo som regel sammen med kjøtt og annen middag vi spiser poteter. Maten har komplementære virkninger, og sammen med f eks. proteiner og fett, vil ikke blodsukkeret påvirkes negativt.

På denne måten blir ting stadig tatt ut av sammenheng, noe som gjør det lett for oss å bli forvirret. Det er ikke noe galt med poteten, tvert i mot, men det er noe galt med måten den blir fremstilt.

Noen ganger er det til og med hensiktsmessig å ha en raskere blodsukkerstigning, som f eks. etter en hard treningsøkt.

Det er egentlig ikke så vanskelig

Vi vet så mye om hva som er sunn mat; grove kornprodukter, sunne oljer, frukt og grønnsaker, magert kjøtt, sjømat, meieriprodukter osv. Dette er mat vi allerede kjenner til, og som er mer enn bra nok for hele familien. Listen med sunne matvarer er utrolig lang, og du finner faktisk det meste på butikken rett rundt hjørnet.

Det handler ikke om den ene utskeielsen vi hadde forrige helg eller om du bruker sukker i teen. For det er ikke sukkeret i seg selv som er farlig, men mengdene vi velger å bruke.

Det finnes ikke ja mat og nei mat

Etter min mening finnes det ikke ja mat eller nei mat, det handler kun om hvilke mengder vi bør spise av de ulike matvarene. Grønnsaker kan du spise store mengder av hver dag, mens smågodt og sjokoladekake er også greit i mindre mengder en sjelden gang.

Alt kan være skadelig i for store mengder, for mye er for mye og for lite er for lite, det ligger ordet selv. Fet fisk og vann blir også usunt hvis vi inntar for store mengder.

Så som du forhåpentligvis ser, så trenger det ikke å være så vanskelig å spise sunt med familien likevel. Men det er når vi overvurderer hva som faktisk skal til og undervurderer det vi allerede gjør, at gapet blir så stort at det blir vanskelig å i det hele tatt starte.