<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=140100106827223&amp;ev=PageView&amp;noscript=1 https://www.facebook.com/tr?id=140100106827223&amp;ev=PageView&amp;noscript=1 ">
Kom i gang nå Logg inn

Flexikost_logosymbol_payoff_CMYK_rod

Kom i gang nå Logg inn

2 min read

Gode kostholdsråd for hele familien

Featured Image

Rynker barna dine på nesten når de hører ordet sunn mat? Stjeler det motivasjonen din i forhold til å få bedre matvaner? Da er du nok ikke alene!

 

Å spise riktig har blitt for komplisert


Jeg opplever at det å spise riktig, rett og slett har blitt så komplisert, at det handler mer om antioksidanter, karbohydrater, glutenfritt og grønne drikker, fremfor maten i seg selv.

Sunnhet handler ikke om en enkelt matvare, men om totalen og sammensetningen i løpet av uker, måneder og år.

Jeg får for eksempel ofte spørsmål om hva som er sunnest av poteter og søtpoteter, og svaret er at det ikke kan settes opp mot hverandre. Søtpoteten er f eks. rik på betakaroten, mens poteten er en god kilde til c-vitamin. Så en kombinasjon av de begge er mye mer hensiktsmessig, fremfor å kun velge en. Så variasjon er absolutt det beste, når det er sunnhet vi er ute etter.

 

Sunn mat er næringstett mat


Næringstett mat handler om hvor mye næringsstoffer det er i en matvare, i forhold til mengden kalorier. I praksis handler det som regel om mengde vitaminer og mineraler varen inneholder.

Hvis du f eks. sammenligner agurk og brokkoli, så inneholder begge deler viktige næringsstoffer, men du må f eks. spise veldig mange agurker før du kommer opp i mengden vitaminer som tilsvarer 100 g. brokkoli. Det betyr ikke at du skal slutte å spise agurk, men spiser du ikke så mye grønnsaker generelt, er det lurt å velge de som er proppfulle av næring.

 

Poteten har fått et ufortjent dårlig rykte


Poteten har i alle år vært en stor og viktig del av norsk kosthold; helt til den plutselig ikke var bra nok. Årsaken til at poteten har fått et ufortjent dårlig rykte, vil jeg tro er fordi den måler høyt på glykemisk index. Men glykemisk indeks er ikke et mål på hvorvidt noe er sunt eller usunt, det forteller oss kun hvor raskt og hvor mye en matvare øker blodsukkeret vårt etter den er inntatt (merkalene

Den sier ikke noe om hvordan det fungerer i et sammensatt måltid, og det er jo som regel sammen med kjøtt og annen middag vi spiser poteter. Maten har komplementære virkninger, og sammen med f eks. proteiner og fett, vil ikke blodsukkeret påvirkes negativt.

På denne måten blir ting stadig tatt ut av sammenheng, noe som gjør det lett for oss å bli forvirret. Det er ikke noe galt med poteten, tvert i mot, men det er noe galt med måten den blir fremstilt.

Noen ganger er det til og med hensiktsmessig å ha en raskere blodsukkerstigning, som f eks. etter en hard treningsøkt.

 

Det er egentlig ikke så vanskelig


Vi vet så mye om hva som er sunn mat; grove kornprodukter, sunne oljer, frukt og grønnsaker, magert kjøtt, sjømat, meieriprodukter osv. Dette er mat vi allerede kjenner til, og som er mer enn bra nok for hele familien. Listen med sunne matvarer er utrolig lang, og du finner faktisk det meste på butikken rett rundt hjørnet.

Det handler ikke om den ene utskeielsen vi hadde forrige helg eller om du bruker sukker i teen. For det er ikke sukkeret i seg selv som er farlig, men mengdene vi velger å bruke.

 

Det finnes ikke ja mat og nei mat


Etter min mening finnes det ikke ja mat eller nei mat, det handler kun om hvilke mengder vi bør spise av de ulike matvarene. Grønnsaker kan du spise store mengder av hver dag, mens smågodt og sjokoladekake er også greit i mindre mengder en sjelden gang.

Alt kan være skadelig i for store mengder, for mye er for mye og for lite er for lite, det ligger ordet selv. Fet fisk og vann blir også usunt hvis vi inntar for store mengder.

Så som du forhåpentligvis ser, så trenger det ikke å være så vanskelig å spise sunt med familien likevel. Men det er når vi overvurderer hva som faktisk skal til og undervurderer det vi allerede gjør, at gapet blir så stort at det blir vanskelig å i det hele tatt starte.

Meal prep - Slik gjør du det

Meal Prep står for meal preperation eller måltidforberedelse på godt norsk. Enkelt forklart betyr det at du planlegger og tilbereder flere fremtidige...

Les mer

Må jeg trene for å gå ned i vekt?

Du har sikkert fått med deg den stadige diskusjonen rundt hvorvidt trening er lønnsomt for vektnedgang eller ei, men sjeldent opplever jeg at noen...

Les mer

Slik gikk Merete ned 54 kilo

Da Merete Horvli (55) nådde 134 kilo, gjorde hun et siste forsøk på å gå ned i vekt. Slik gikk hun ned 54 kilo - uten å gå på slankediett.

Les mer