Gå ned i vekt med hverdagsmat

Aldri har vi hatt mer tilgang til informasjon om mat og helse, men paradoksalt nok har aldri forvirringen vært større. Nettopp det at vi bare er et Google-søk unna det vi vil vite om mat og kosthold, kan fort føre oss ut i en jungel av påstander om hva som er ja- og nei-mat når man skal gå ned i vekt.

Selvutnevnte kostholdseksperter treffer vi på overalt – på TV, i bøker og blogger, på førstesidene i aviser og magasiner. Mange av påstandene vi bombarderes med, er basert på synsing, myter og dårlig vitenskap.

Evig jojo-slanking dreper motivasjonen

I vår desperate jakt på den rette dietten ender det gjerne med at vi “slankeshopper”, altså at vi plukker litt herfra og litt derfra. Kanskje går vi ned noen kilo på kort sikt på diverse dietter og kurer, men sjelden lykkes vi med en varig livsstilsendring. Dietter tar slutt, og da kommer kiloene som oftest tilbake igjen. Det er fort gjort å bli en evig jojo-slanker.

Etter mange nok slike kortvarige oppturer og stadige nedturer, er det ikke rart at folk forbinder livsstilsendring og vektnedgang med en kjempestrevsom prosess. Motivasjonen forsvinner, og alt blir bare negativt.

Mange tror de må nekte seg alt som er godt for å ha en sunn livsstil og oppnå drømmevekten. Poteten skal bort, pasta er feil, og brødskive er i hvert fall helt tabu!

Men må det være slik at vi må gå på alle mulige slags sære dietter for å lykkes med vektnedgang? Absolutt ikke! Du kan gå ned i vekt ved å spise helt vanlig – og supergod – hverdagsmat.

Innsikt er nødvendig for varig endring

Hva skjer egentlig når du går på en diett? Jo, du blir flink til å gå på akkurat den dietten – men du får ikke nødvendigvis større kunnskap om riktig og balansert kosthold. Når du er ferdig med dietten, ofte fordi du ikke klarer å gå på den lenger, da går du tilbake til det du gjorde før. Med de samme (u)vanene.

Når du hopper fra den ene “superdietten” til den andre, frarøver du deg dessuten de varige mentale endringene – og ikke minst forståelsen – som er helt nødvendig for å skjønne hvorfor du gjør som du gjør. Hva er det du i utgangspunktet gjorde galt? Hvor er endringen? Den innsikten får du ikke gjennom å gå på den ene dietten etter den andre.

Den kanskje største utfordringen for folk som skal legge om kostholdet, er å få til varige endringer. Ofte får jeg høre: “Lavkarbo, ja? Det går jeg på hver gang, og det funker som BARE det!”

Hvis man må gjøre det hver gang, så er det kanskje ikke holdbart over tid …?

Nå målene med normal hverdagsmat

Nøkkelen til å komme deg ut av den evige runddansen med urealistiske trenddietter er å sette i gang med en kostholdsplan som består av hverdagsmat satt i system, og som enkelt lar seg kombinere med familieliv.

Ved å spise enkel og lettlaget hverdagsmat slipper du å kjempe mot deg selv hele tiden. Du slipper å komplisere noe som i utgangspunktet er veldig enkelt. Isteden begynner du å spille på lag med kroppens fysiologiske prosesser, og det blir enkelt for deg å nå målene dine – og bli der!

En kostholdsplan som FleXikost er løsningen til en hverdag full av energi og masse deilig mat, som holder deg god og mett gjennom hele dagen. Planen inneholder et bredt utvalg av normal hverdagsmat som du får kjøpt i dagligvarebutikken. Mye av maten spiser du allerede, men med FleXikost er mengden skreddersydd akkurat DEG, ditt aktivitetsnivå og dine mål. I tillegg er sammensetningen av makroer (proteiner, karbohydrater og fett) hensiktsmessig fordelt.

Les også: Velg en kostholdsplan som tilpasser seg din hverdag

Kunnskap er nøkkelen!

Kunnskap (og næringsrik hverdagsmat) er nøkkelen til å få et bra forhold til mat, og ikke minst til å oppnå vektnedgang som varer over tid. Skal du lykkes med varige endringer som gir varige resultater, er du nødt til å ha det bra på veien. Som vi sier igjen og igjen: Det handler ikke om å spise lite og gå på en kjip diett, det handler om å spise NOK og riktig i henhold til det som er målet ditt!