Frukt på diett – yay or nay?

Står vekten på det samme, eller peker pilen bare oppover? Da kan det være at oppfatningen din av hva som er sunt og usunt spiller deg et puss. Frukt, og spesielt grønnsaker, bør inngå i et hvert kosthold, men det er mange misoppfatninger rundt sunnhet. For jada, frukt inneholder viktige vitaminer, mineraler, antioksidanter og kostfibre, men du vil legge på deg like mye av fruktsukker som vanlig sukker. Dette er på ingen måte et innlegg som er ment for å skape frykt rundt frukt. Tvert i mot, frukt bør du ha i ditt daglige kosthold, men ikke i ukritiske mengder. Hensikten er å oppklare noen myter, for de beste valgene tar man på det man vet!

Fem om dagen

De fleste av oss er kjent med frasen «Fem om dagen», men det er få som har fått med seg at det betyr tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt. En porsjon tilsvarer 100g. Så det vil si 200 g. frukt og 300 g. grønnsaker. Hvis du tenker at en gjennomsnittlig banan veier 130 g., så er det ikke veldig mye som skal til, for å dekke dagens frukt kvote.

Frukt er også kalorier

Jeg jobber til daglig med folk som skal ned i vekt, og det innebærer at de står på et underskudd av kalorier. Det jeg ofte får spørsmål om, er hvorvidt de kan spise frukt mellom måltidene hvis de kjenner seg sultne uten om planen.

Det er selvfølgelig et bedre alternativ enn mye annet, men det som er viktig å vite, er at om du ligger på 500 kalorier i underskudd, og spiser frukt utover det, så spiser du opp underskuddet ditt, uansett hva du putter i munnen. Det vil ikke dermed si at du ikke skal spise frukt når du skal ned i vekt, på ingen måte, men ikke utenom det gitte kaloriinntaket, i forhold til det som er målet ditt. 

Kan man legge på seg av frukt?

Når energi lagrene våre er fulle, altså, når vi har spist opp «kvoten vår» av kalorier i løpet av en dag, og spiser frukt på toppen, vil også fruktsukker omgjøres til fett på kroppen.

Fruktsukker er tomme kalorier på lik linje som vanlig sukker, det vil si at det ikke tilfører kroppen noe annet enn ren energi som lagres på kroppen hvis det blir for mye.

Det er få som tenker på at frukt også er kalorier, og tørket frukt spesielt, er en sukker-bombe uten like. Fruktsukker er nemlig like fetende som vanlig sukker, og det er greit å vite. For mange spiser dette ukritisk, i tro om at det er helt greit og bare sunt.

Sunnere alternativ

Hvis du sammenligner sukkertøy og banan, så kan det inneholde like stor mengde sukker. Likevel er banan et bedre valg, nettopp fordi det også inneholder viktige vitaminer og andre næringsstoffer som gjør noe for kroppen, som sukkertøy ikke inneholder. Men når det kommer til selve sukkeret, er det like «usunt» i den forstand.

Les også: Gode kostholdsråd for hele familien

Frukt bedre enn juice

Hele frukter inneholder kostfiber, slik at fordøyelsen bruker lenger tid på å ta opp glukosen (sukkeret) i blodet.

Men drikker du frukten som juice derimot, så forsvinner den gode effekten fra kostfiberen, og blodsukkeret går rett i været, dersom du drikker den alene. Men drikker du den sammen med en grov brødskive, vil fiberen fra brødskiven gjøre samme nytten.

I 1,5 dl. eplejuice, er det i gjennomsnitt 17 g. sukker. Det tilsvarer ca. 9 sukkerbiter. Mens appelsinjuice inneholder nesten tilsvarende mengde sukker, inneholder den derimot nesten 30 ganger mer c-vit., derfor er det er bedre alternativ rent næringsmessig.

Mango, banan og grønne druer, er fruktene med mest fruktsukker, sammen med tørket frukt.

Søtsug

Velger du å spise frukt for å være sunn, bør du heller velge grønnsaker. De har de samme næringsmessige fordelene, uten alt sukkeret.

Noen velger frukt for å dempe et søtsug, men i forhold til sukkermengde er det faktisk bedre å velge et par biter med mørk sjokolade. En banan inneholder ca. 16 g. sukker, mot 40g. mørk sjokolade, som inneholder 5,6 g. sukker. Men ser du på kaloriene, er det dobbelt så mange kalorier i mørk sjokolade, pga. fettet. Så her er det hensiktsmessig å tenke på hva som er viktig for deg. Lite sukker eller færre kalorier, for det ene er ikke nødvendigvis ensbetydende med det andre.

Ned i vekt på kun frukt

Å kun spise frukt og grønt for gå ned i vekt, er en veldig dårlig strategi. Du vil ikke få i deg essensielle næringsstoffer, fordi frukt, bær og grønnsaker først og fremst inneholder fruktsukker, fiber, vannløselige vitaminer, mineraler og vann. Du vil naturlig nok gå ned i vekt, men primært fordi du mister muskelmasse og blir underernært. Derfor vil vekten komme rett på igjen, og som regel enda mer enn før, så snart du begynner å spise normalt igjen. Så en livsstilsendring med et moderat underskudd og en jevn, fin vektnedgang, er det beste du kan gjøre for å få gode resultater, og ikke minst opprettholde resultatene på sikt.

Balanse

Som med så mye ellers er kunsten å ikke overdrive, men å balansere det man får i seg. Spiser du i overkant mye frukt for å være sunn, vil det være mot sin hensikt. Alle burde etterstrebe 5 om dagen, men de beste valgene tar man basert på det man vet:-)