Forbrenning – slik øker du den

mann ved vindu slapper av

De fleste av oss har et eller annet forhold til forbrenning, og det er særlig en ting opptar oss: Hvordan kan jeg øke forbrenningen min?

Her er 3 effektive tips som vil øke forbrenningen din betydelig. Det første tipset er det mest effektive, og så godt som alle kan få det til. Uten en gang å trene. 

Vil du vite mer om hvileforbrenning? Les denne artikkelen: Hvileforbrenning enkelt forklart

1: Stå mer

Det er nok så selvfølgelig at det å stå, krever mer kalorier enn å sitte. Men hvor mye mer kan du forbrenne ved bare å stå mer?

Ved å stå oppreist vil du forbrenne ca 0,7 kcal mer per minutt enn ved å sitte. For en gjennomsnitts person vil det være en økt forbrenning på ca. 42kcal mer per time.

Det høres kanskje ikke så mye ut, men la oss se litt nærmere på det.

Dersom du bytter ut stolen og står 3 timer på jobben hver dag, 5 dager i uken, vil du øke forbrenningen med 126 kcal daglig, eller 630 kcal per uke.

Det vil gi en gevinst på nesten 30 000 kcal i året. 
Det tilsvarer hele 4,2 kg fettmasse. 

2: Øk muskelmassen for høyere forbrenning

Det er en kjent sak at mer muskler øker forbrenningen din, men hvor mye utgjør egentlig 5 kg ekstra muskelmasse?

Det å øke muskelmassen vil gi en økt hvileforbrenning. I hvile krever fett også energi, ca 4 kcal per kg, mens muskler trenger ca 12-14 kcal per kilo.

Dersom du bytter ut 5 kg fett med 5kg muskler vil forbrenningen din øke med rett i overkant av 40 kcal i døgnet.

På et år, vil det utgjøre mer enn 14 000 kcal eller 2 kilo rent fett «i gratis forbrenning».

Det som er mer vesentlig, er at muskler krever mye mer energi ved trening og bevegelse, enn fett som fungerer som dødvekt. Derfor vil du forbrenne mye mer ved å ha 5 kg ekstra muskelmasse på kroppen. 

Hvor mye du forbrenner på trening er helt avhengig av treningsform, intensitet og belastning.

3: Øk lungekapasiteten din 

Når kroppen bruker energi, lages avfallsprodukter, omtrent som eksos fra en en bil. Dette avfallsproduktet må kroppen kvitte seg med og det ender opp med å forsvinne ut gjennom lungene. 

Oksygenopptaket vil si kroppens evne til å levere oksygen til muskelcellene, og denne evnen henger sammen med hvor mye fett kroppen din er i stand til å forbrenne.

Kroppen din vil kun bruke energi fra fett ved hjelp av oksygen, og har du dårlig oksygen opptak, så vil forbrenningen din også være dårligere.

For å bedre kroppens oksygen opptak, må du trene kondisjonstrening og det krever at du blir andpusten.

Artikkel: Hvor blir det egentlig av fettet vi forbrenner?

Hvor blir det av fettet vi forbrenner?
Visste du at 84% av fettet du slanker bort kommer ut gjennom lungene?
Klikk for å lese artikkelen

Konklusjon

Det finnes ingen (lovlig) magisk pille som vil øke forbrenningen din av betydning. Men som du ser, er det mest effektive tiltaket du kan gjøre for å øke forbrenningen, å øke ditt daglige aktivitetsnivå.

  1. Stå mer i stedet for å sitte.
  2. Ta trappen i stedet for heisen.
  3. Gå til butikker i stedet for å kjøre. 

Det kan høres ubetydelig ut. Men det er alle disse «små» daglige tiltakene, som virkelig er de store.