Får jeg bedre effekt av å øke fra -0,5kg til -0,75kg i ukentlig vektnedgang?

Øke vektnedgang

Dette spørsmålet fikk vi fra en kunde i Facebook gruppen til kurset Superformen!

Jeg bruker jeg Flexikost og står på 0,50kg ned i uken. Kan jeg sette den til 0,75 kg for å teste om det gir mere effekt?

Kunde på Superformen 2021

Så lenge du ikke overstiger 1% av din kroppsvekt, så kan du selvfølgelig prøve det 🙂 0,75kg per uke tilsvarer en vekt på 75kg. Ekstremt overvektige kan ha en større vektnedgang enn det, men for «folk flest» som ønsker å ned 5-10-15kg er dette en «tommelfinger-regel»

Grunnen til at du ikke bør overstige 1% av kroppsvekten din er at sjansen blir større for at du spiser mindre enn det som er hvileforbrenningen din. Hvileforbrenning er enkelt forklart den mengden kalorier kroppen din bruker i hvilende tilstand, kun for å holde «maskineriet» i gang. Det kalles også for «BASAL METABOLISME». Basal betyr grunnleggende – så man kan gjerne kalle det den grunnleggende forbrenningen din.

Selv om du kun sover eller ligger på sofaen, trenger kroppen din energi for at: hjertet ditt skal slå, nyrene kan skille ut urin, hormoner skal skilles ut i samspill med hverandre for at nervesystemet skal fungere m.m. Alle disse fysiologiske funksjonene trenger energi i form av mat og drikke. Derfor kan vi kan si at: «Hvileforbrenningen utgjør det minimum av kalorier kroppen din trenger, kun for å holde livsnødvendige prosesser i gang»

Da sier det seg også selv, at det å spise færre kalorier enn det hvileforbrenningen din tilsier, er en dårlig ide.

Du vil kanskje gå raskere ned i vekt i starten, men vekttapet vil bestå av unødvendig mye muskelmasse. Etter en viss tid vil de fleste oppleve at vekten stopper helt opp. Hvorfor gjør den egentlig det?

Skrur ned forbrenning og bryter ned muskler

Kroppen tilpasser seg mangelen på mat så godt den kan ved å skru ned forbrenningen, holde på fettmassen, bryte ned muskulatur og etterhvert også organer. For når kroppen ikke får nok energi igjennom mat, så henter den energien den trenger ved å tære på seg selv. Hormonsystemet-, benbygningen- og immunforsvaret vårt vil også etterhvert bli påvirket negativt. Så når man skal starte å spise normalt igjen, vil ikke kroppen henge helt med og vekten kommer raskt tilbake

Ikke nok med det – Når vekten kommer på igjen har du mindre muskelmasse, mer fettmasse og lavere forbrenning. Det er grunnen til at de fleste som slanker seg med den ene dietten etter den andre, ender opp med å veie enda mer enn i utgangspunktet i et såkalt «jo-jo» kjør.

Ikke bli «blind» på vekta

Jeg leste her om dagen reportasje i VG om vår tidligere proffbokser Ole Klemetsen som skal legge om livsstilen og komme i kanonform. I artikkelen forteller Ole at han i starten gikk ganske raskt ned i vekt, men stoppet det plutselig helt opp. vekten gikk ned fra 109kg og stoppet opp på 102. Nå kjenner ikke jeg Ole, og jeg kjenner heller ikke til hvordan kosthold og trening er lagt opp, men denne problemstillingen kjenner jeg godt – og vet hvordan man løser dette! Mer om det en annen gang!

Videre står det i artikkelen at Ole tok opp «gamle triks» fra glansdagene. Han hadde et sterkt behov for å komme seg under 100kg og kjørte en lang joggetur etterfulgt av svetting i badstuen. Endelig viste vekten under 100kg, nærmere bestemt 99,9kg.

Poenget er ikke å henge ut Ole Klemetsen. Jeg har stor respekt for denne fantastiske idrettsutøveren! Men, jeg ønsker å belyse en «tankegang» som etter min mening – er destruktiv i jakten på resultater! Det er så fort gjort at tallet på vekten blir så altoppslukende, at vi blir blir helt «fartsblinde» på hva vektnedgangen faktisk består av.

Vann er vann! Vann er ikke fett.. Drikker du en liter vann, så vil vekten vise 1kg mer. Med det i tankene er det jo en mye større bragd å gå ned 100gram der 100% av vekttapet er fett, i motsetning til å ha gått ned 2kg – bestående av 1,8kg vann og 200g muskler!

Så veier du mindre enn 75kg vil jeg ikke anbefale et høyere ukentlig vekttap

Med vennlig hilsen
Preben Danielsen
– fra Flexikost.no