Er det greit å spise brødskiver når du skal ned i vekt?

Ja, du både kan og bør spise brød, når målet er å gå ned i vekt!

Vi nordmenn blir stadig flinkere til å spise sunt, men det har dessverre dukket opp en del misforståelser på veien, som har gjort at mange har fått et anstrengt forhold til mat, og da spesielt mat i form av karbohydrater.

Når helsemyndighetene anbefalte befolkningen å kutte karbohydrater, så var det først og fremst karbohydrater i form av kaker, kjeks, brus og smågodt som skulle kuttes, ikke karbohydrater som næringsemne i sin helhet. Denne «misforståelsen» har både media og matindustrien høstet godt av, og spiller hardt på dette i vårt ønske om gå ned i vekt.

Lavkarbo trenden har vokst frem, og resultatet har blitt at det å spise en brødskive nærmest føles som en synd.

Les også: Derfor er det viktig å spise karbohydrater

Her er 7 gode grunner til at du bør ta tilbake brødskiva, og det med verdens beste samvittighet!

1. Karbohydrater er kroppens viktigste kilde til energi

Den «gode gamle brødskiva» er en superbra kilde til energi i form av karbohydrater. Karbohydratene lagres som glykogen, primært i musklene våre, men noe lagres også i leveren vår. Og så lenge vi har nok glykogen i lagrene våre, så opplever vi også at vi har bra med energi. Det er fordi glykogen er kroppens mest foretrukne energikilde.

Hvis vi ikke tilfører kroppen karbohydrater blir glykogenlagrene tomme, og kroppen må danne energi fra proteiner og fett. Dette er en veldig tidkrevende prosess, derfor opplever vi ofte at energinivået vårt blir dårligere samtidig som humøret daler. De fleste som har hatt tomme glykogenlagre på trening, har erfart hva det vil si «å møte veggen», det er ikke særlig gøy!

2. Brød forebygger sykdom

Det er gjort SÅ mye bra forskning over mange år, som viser at grove korn- og kornprodukter er med på å forebygge en rekke sykdommer, i det lange løp.

Risikoen for hjerteinfarkt, hjerneslag, og ulike kreftformer blir betraktelig mindre med en betydelig mengde karbohydrater i kosten. Flere store studier slår dessuten fast at de som spiser mest fullkornsprodukter, har vesentlig lavere risiko for å få blodpropp og type 2-diabetes. I tillegg til at det bidrar til mange vitaminer, mineraler og sporstoffer fra korn.

3. Grovt brød er rikt på fiber som er bra for helsa!

Kostfiber er et karbohydrat som du blant annet finner i korn, grovt mel og gryn. Selv om fiber ikke gir deg energi, gjør det mye annet bra for kroppen din.

Ved å velge grovt brød og fullkorn, så får vi i oss mye kostfiber. Og det er spesielt fiber fra fullkornsprodukter som har vist seg å virke forebyggende mot kreft i tykk- og endetarm.

Det forskerne tror er årsaken til dette, er at det får maten til å gå raskere gjennom tarmen, så det ikke blir liggende avfallsstoffer over lengre perioder. Dessuten har det en gunstig effekt på tarmfloraen som igjen er meget viktig for et godt immunforsvar. Kostfiber binder i tillegg opp mulige kreftfremkallende stoffer som finnes i tarmen, slik at det får mindre kontakt med slimhinnen. Det er i tarmslimhinnen vi tar opp næringsstoffer.

I butikken bør du gå for brødet som skårer høyest på grovhetsskalaen. Velger du et brød som er 75-100% grovt, så får du alle de helsefremmende effektene som nevnes.

4. Stabilt blodsukker og forebygger overvekt

Vi hører ofte at vi bør spise små måltider med jevne mellomrom for å holde blodsukkeret stabilt, men det er ikke bare hvor ofte du spiser som påvirker blodsukkeret ditt, hva du spiser har den største effekten.

Grove brød- og kornprodukter er et eksempel på mat som holder blodsukkeret stabilt i form av en jevn blodsukkerstigning. I tillegg tar fiber lengre tid å bryte ned og fordøye enn enkle karbohydrater (eks. loff). Derfor øker det metthetsfølelsen og reduserer blodsukkerstigningen etter et måltid. Det gjør at du holder deg lengre mett som igjen vil ha innvirkning på hvor mye du spiser.

5. Enkelt og «matpakke vennlig»

Matpakke er «typisk Norsk», og med veldig god grunn! Det er jo så utrolig enkelt og raskt å lage seg en brødskive med noe digg pålegg.

Smører du skiven med margarin og topper med proteinrikt pålegg, så får du i deg sunne karbohydrater tillegg i deg gode, fettløselige vitaminer og proteiner i ett og samme måltid! Sunt og balansert som holder deg mett lenge!

6. Viktig kilde til jern

Grovt brød og kornprodukter er blant våre viktigste kildene våre til jern. Jern er helt nødvendig fordi det både frakter oksygen til cellene, og inngår i enkelte enzymer som er helt nødvendig for energiomsetningen/forbrenningen vår.

7. Økonomisk

Du skal lete lenge etter en billigere matrett som er proppfull av så mange vitaminene og næringsstoffene som vi bruker tusenvis av kroner på å kjøpe via helsekost! Enkelt og greit, Brød er sunt, godt og billig!!

Så helt til slutt

Alt sitter i hodet og du må tørre å gi slipp på gamle inn-printede mønster og tanker om at karbohydrater er farlig.

Det er først når vi spiser altfor store mengder karbohydrater eller mat generelt, at energien blir lagret som fett på kroppen. I teorien kan du fint spise brødskiver hele dagen uten å legge på deg, så lenge du ikke overstiger kalori budsjettet ditt, men det vil gå på bekostning av andre næringsstoffer.

Det beste er derfor å spise variert. Så spis brødskiva di med god samvittighet!