<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=140100106827223&amp;ev=PageView&amp;noscript=1 https://www.facebook.com/tr?id=140100106827223&amp;ev=PageView&amp;noscript=1 ">

Disse kosttilskuddene bør du unngå


Marie Kvitrud

Marie Kvitrud | 04. jun 2019
8 minutter lesetid

Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det sannsynligvis det.

Det dukker stadig opp nye produkter på markedet som lover gode resultater på kort tid. Det finnes kosttilskudd til ethvert behov, uansett om du drømmer om vektøkning, vektnedgang, mer energi eller generelt bedre helse. Omkring halvparten av befolkningen tar ett eller flere kosttilskudd, og det har blitt en milliardindustri.

Noen kosttilskudd lover store muskler, en strammere kropp, mer overskudd, bedre immunforsvar og bedre prestasjoner på trening. Men hvis noe virker for godt til å være sant, så er det sannsynligvis det.

 

"Det aller meste er helt ubrukelig"

- Mange produkter spiller på folks usikkerhet og uvitenhet, bruker fagterminologi og henviser til studier, i håp om å fremstå som troverdige. Problemet er bare at det aller meste er helt ubrukelig, og i verste fall kan det også være skadelig, sier Thea Danielsen, som er sykepleier innen ernæring, sertifisert personlig trener og jobber som fitness- og kostholdscoach for FleXikost.

Det kjøpes kosttilskudd for milliarder av kroner i Norge hvert år. Mange bruker store summer på produkter som skal hjelpe dem med å nå målene sine, og det er lett å tenke at tabletter er en enkel snarvei. Et smutthull som gjør at du kan få kroppen og helsen du drømmer om uten å tenke på trening og kosthold.

- Det finnes mange studier som bekrefter at kosttilskudd ikke har noen positive effekter på helsen til friske mennesker, med unntak av D-vitamin og Omega-3. Det viktigste er å følge den anbefalte doseringen, sier Danielsen.

Det er altså stor sannsynlighet for at kosttilskuddet du kjøper ikke holder hva de lover, og i verste fall kan de forårsake alvorlig sykdom og hemme treningen din. For eksempel har slankemidler ført til helseskader og død flere steder i verden, ifølge Mattilsynet. I tillegg kan overdosering av næringsstoffer gi helseskader.

- Å ta vitaminer bare for sikkerhetsskyld er helt unødvendig og kan potensielt være farlig. Alle næringsstoffer kan være giftige i høye doser, advarer Danielsen.

Det er viktig å vite at kosttilskudd, naturmidler og naturpreparater er ikke legemidler, og det er derfor ingen offentlig kvalitetskontroll før disse selges i Norge. Produktene vil derfor ha varierende kvalitet.

 

Disse kosttilskuddene bør du unngå:

1. Tilskudd av antioksidanter

Antioksidanter har mange helsefremmende effekter. Det reduserer risikoen for kreft og hjertesykdommer, og bør absolutt være en del av et sunt og variert kosthold. Gode kilder til det sunne stoffet er blåbær, ville bjørnebær, valnøtter, grønnkål, brokkoli og kaffe.

Det betyr imidlertid ikke at du bør ta antioksidanter som tilskudd, for det kan være direkte skadelig.

- Studier viser at tilskudd av antioksidanter og vitamin B3 kan øke risikoen for tidlig død. Ett eksempel er Betakaroten, som mange unge bruker for å bli brune. De vet ikke at det kan være farlig, og det har blant annet blitt påvist økt risiko for lungekreft blant røykere, sier Danielsen.

I tillegg kan tilskudd av antioksidanter hemme treningen din. Trening fører til et oksidativt stress som bidrar til at musklene dine vokser, mens tilskudd av antioksidanter kan hemme dette stresset. Det samme skjer derimot ikke hvis du spiser mat som inneholder antioksidanter.

 

2. Tilskudd av ulike vitaminer (uten å ha fått påvist mangler)

Mange kjøper C-vitaminer, multivitamin, jerntabletter osv. på apoteket, og tar det for å være sikker på at de får i seg det kroppen trenger. Det er ikke anbefalt.

- Hvis du tar mange ulike vitamintilskudd, får du ofte i deg samme næringsstoff fra flere kilder. Overdosering kan gi helseskader, sier Danielsen.

Regelverket for kosttilskudd inneholder maksimumsgrenser for hvor mye vitaminer og mineraler et kosttilskudd kan inneholde per angitt døgndose. Maksimumsgrensen sikrer at folk kan bruke kosttilskudd uten risiko for helseskader, men det er viktig å være forsiktig dersom du bruker flere tilskudd samtidig.

 

3. Kosttilskudd kjøpt på nett fra utlandet

Det finnes utrolig mange ulike kosttilskudd på nett, og spesielt i utenlandske nettbutikker flommer det over av tilbud. Problemet er at du ikke har kontroll på hva tilskuddene egentlig inneholder.

"Fengende tekster og lovnader om piller av ufarlige urter som skal gi oss naturlig økt forbrenning, bedre ytelse eller forbedre potensen, frister mange. Dessverre er det også mange som har opplevd at kosttilskudd kjøpt over internett, inneholdt mer enn det vi ønsket oss." skriver nhi.no.

Mattilsynet og Tollvesenet har funnet narkotika, anabole steroider, reseptpliktige legemidler og svært høyt koffeininnhold i 27 av 70 undersøkte kosttilskudd kjøpt via utenlandske nettbutikker. Det finnes mange skrekkhistorier, og det mest alvorlige er når tilskuddene inneholder ulovlige legemidler.

- I verste fall kan du få i deg noe som kan gjøre deg alvorlig syk, sier Danielsen.

Husk at også kosttilskudd kjøpt i Norge kan være forurenset.

 

4. Tilskudd av koffein

Koffeinkapsler blir markedsført som et perfekt tilskudd for å øke forbrenningen, få mer energi og gå ned i vekt. Forskning viser derimot at for mye koffein kan gi negative helseeffekter, og det er ikke bevist at det har en slankende effekt.

- Hvis du får i deg enkeltdoser med koffein på 300 milligram daglig, kan det påvirke helsen. Hvis inntaket øker til 800 mg daglig, vil helserisikoen bli enda større, sier Danielsen.

Det er ikke uvanlig at koffeinkapsler inneholder store mengder koffein. Til sammenligning inneholder en kaffekopp rundt 90 mg koffein og en boks med cola inneholder ca. 40 mg.

 

5. Produkter som inneholder Efedrin

Det finnes en rekke legemidler som inneholder efedrin. Middelet har en appetittreduserende effekt, og blir derfor brukt som slankemiddel. Det er likevel ingen vitenskapelig enighet om at det fungerer.

Antidoping Norge skrive på sine nettsider; “Efedrin har mange av de samme bivirkningene som amfetamin, men i mildere grad. Ved inntak av høyere doser vil effektene på hjerte/kar (bl.a. hjerterytmeforstyrrelser og økt blodtrykk) og psyken bli mer framtredende – og faren for alvorlige bivirkninger øker”.

Norsk Helseinfomatikk opplyser at bruk av slankepiller med efedrin og koffein frarådes på grunn av risikoen for alvorlige hjertehendelser. Uvitende bruk av efedrin og sibutramin kan medføre svært alvorlige helseskader som psykose, hjerte- og karsykdommer og i verste fall død.

 

6. Kosttilskudd som lover for mye

- Det finnes ingen kosttilskudd som kan gjøre deg sunn, frisk eller slank over natten, og det er lurt å være kritisk til produkter som lover for mye, sier Danielsen.

Det er svært sjeldent at kosttilskudd virker umiddelbart, og det er viktig å være kritisk til hvordan produktet markedsføres. Det er langt fra sikkert at det er hold i forskningen det eventuelt refereres til.

 

"Vanlig mat er det beste"

Det er som nevnt flere kosttilskudd som lover mer enn de kan holde, og det finnes ingen hemmelig snarvei til en sunn, sterk og frisk kropp. Det beste er et sunt kosthold og en aktiv livsstil, året rundt.

- Det er godt vitenskapelig dokumentert at man får den beste helseeffekten ved å ha et sunt kosthold. Vanlig mat er det beste, sier Danielsen.

FleXikost handler om deilig hverdagsmat satt i system, slik at du når målene dine og har det bra på veien. Oppskriftene baserer seg på vanlig mat, og ingredienser som du finner i vanlige matbutikker.

 

Dette bør du tenke på

Mattilsynet oppfordrer til å være kritisk og gir noen generelle råd om bruk av kosttilskudd:

  • Vær forsiktig og kritisk til produkter som lover rask og kraftig virkning, det er sjelden at kosttilskudd virker umiddelbart.
  • Ikke kjøp kosttilskudd hvis du ikke skjønner innholdsfortegnelsen.
  • At et produkt er naturlig betyr ikke at det er trygt, og det finnes giftige stoffer i naturen.
  • Se opp for store lovnader om å kurere sykdommer. Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det nok det.
  • Hør med legen før du kombinerer kosttilskudd med medisiner.
  • Følg doseringen som er anbefalt, da noen vitaminer kan være skadelige i store doser.
  • Vær sikker på at produsenten kan kontaktes om du lurer på noe.

Til slutt må det nevnes at du ved kjøp av kosttilskudd som inneholder skadelige stoffer, risikerer du å bli straffeforfulgt – selv om du handler i god tro. Import av dopingmidler har en strafferamme på bøter eller fengsel i inntil to år.

 

Last ned Restitusjonsguiden

 

Kilde: Mattilsynet, forskning.no, Antidoping Norge, Helsedirektoratet, NHI.no.

Marie Kvitrud
Marie Kvitrud

Marie Kvitrud er gjesteblogger for FleXikost.



Logg inn

Registrer deg