Dette bør du vite før du går på en lavkarbo diett

Lavkarbo dietter er veldig populære og kommer i mange forskjellige «former og fasonger». Du finner de i «ekstreme» varianter som diverse ketogene dietter og Atkins dietten, som mener at ved å kutte drastisk på karbohydrater kan du spise mer kalorier og fremdeles gå ned i vekt. Flere studier og sunn fornuft viser at dette selvfølgelig ikke er tilfellet «in the long run».

Paleodietten

En annen populær diett er paleodietten, også kalt steinalderdietten. Hvis man kun spiser i samsvar med paleodietten, inkluderer dette frukt, grønnsaker, nøtter, fugl, fisk, viltkjøtt, rødt kjøtt, frø, uraffinert fett og oljer. Målet er helt enkelt å ha et så naturlig kosthold som mulig. Mat som unngås, er blant annet meieriprodukter, korn, raffinert sukker, bearbeidede matvarer og alkohol. Dietten har blitt veldig populær, men er det holdbart som en livsstil for deg?

Felles for alle trend-dietter som vokser frem er at de driver med skremselspropaganda og viser til studier som kan få enhver voksen mann til å «skjelve i buksene» av frykt for hva som kan skje om de ikke legger om kostholdet umiddelbart. Ser vi nærmere på studien og «kredibiliteten», så er det som oftest ikke studier som burde vært godkjent.

«Jeg har aldri kuttet ut karbohydrater fullstendig»

Jeg vil at du som leser nå skal vite at alle dietters hellige gral er jo kaloriunderskudd.. Det er det totale energi underskuddet som får deg ned i vekt.. Det er ikke noe mer hokus pokus enn det.

Det er ikke slik at jeg ikke anbefaler et kosthold som består av en lavere andel karbohydrater, for jeg har selv benyttet i perioder, men jeg har aldri kuttet ut karbohydrater fullstendig! I FleXikost sin egen lavkarbo står karbohydrater for 20% av næringen.

For om du er «frisk» og ikke har diverse allergier så er det ingen grunn til at du skal kutte ut hele næringsemner (les karbohydrater) eller produkter (les brød, pasta, poteter og ris). For når dietten eller kostholdet ditt handler om å nekte deg gode sunne matvarer som er stor del av det Norske kostholdet, så er det jo ikke holdbart over tid!

Markedsføring lurer deg

Dietter lages mer og mer ekstreme med nye metode for å lure deg til å tro at dette er dietten som skal få meg ned i vekt.. De markedsføres som forskningsbasert med dokumentert effekt og reklamefilmene viser at det er så utrolig enkelt. Videoer, posters og blader viser «liksom sunne og vellykkede» mennesker som viser kroppen sin, smiler og viser deg at det er helt fantastisk enkelt. Amerikansk TV-Shop er jo eksperten på dette.

Når du ikke får samme resultatet som de i reklamen blir du skuffet og mister håpet. Helt til neste reklame lover «gull og grønne skoger»

Det er ikke noe forskjell på diett over tid

Som du vet, så handler mange dietter om å kutte hele næringsemner som typisk karbohydrater eller fett. Det er en evig diskusjon om hva som fungerer best over tid.

I 2013 utførte Dr. Christopher Gardner en studie på effekten ved Lav fett vs Lav karbo. De hadde hele 609 frivillige som ønsket å gå ned alt fra 7-45kg. De ble helt tilfeldig satt på enten lavfett eller lavkarbo diett i 1 år. Resultatet var omtrent speilbilde.

Som du ser, så er grafene mer eller mindre identisk.

Noen hadde gått kraftig ned i vekt på begge diettene. De fleste hadde gått ned litt og noen hadde faktisk gått opp i vekt.

Man satt igjen med spørsmålet hvorfor fungerte ikke dietten på de som gikk opp i vekt? Svaret var fryktelig enkelt… Dietter fungerte ikke fordi de som gikk opp i vekt ikke klarte å følge dietten over tid!

Så hvorfor i all verden skal vi pine oss igjennom all verdens strenge dietter når de ikke fungerer i det lange løp?

Så må jeg spørre: Hvorfor bruke halve livet på å jage etter den nye «superdietten» når du helle kan bruke noen uker eller måneder på å bare legge om kostholdet til en endring som er med deg livet ut og som føles bra?

Sjekk ut vårt andre innlegg som viser hvorfor du bør spise karbohydrater.