Derfor er motivasjon «bullshit»

Motivasjon

Motivasjon – Det er lite som slår den deilige følelsen av å være motivert! Men få ting er mer «ødeleggende» enn mangelen på motivasjon. Det som tidligere var morsomt og lett, føles plutselig fullstendig uoverkommelig. Det kjennes som om en gigantisk mur har reist seg foran deg og stopper lysten, gleden og momentet

«Det eneste jeg mangler er litt motivasjon!«

Hva er det som gjør at noen har tilgang til en nærmest utømmelig kilde til motivasjon, som gjør at de kan få til hva som helst? Tro det eller ei, du er bare ett valg unna denne utømmelige kilden selv…

Motivasjon

Motivasjon som drivkraft

Vi har på en eller annen måte fått for oss at vi må føle oss klare for å gjøre en endring. Det eneste som mangler er motivasjon. Men sannheten er at du sjeldent vil være klar eller motivert til å gjøre noe som er ubehagelig, skummelt eller farlig. Dette skal jeg forklare litt nærmere.

Dersom du venter på motivasjonens kraft for å komme i gang, må du beregne lang ventetid.

Motivasjonen vår kommer og går hele tiden. Det å være avhengig av motivasjonen, er som å være avhengig av været for å avgjøre hvorvidt det blir en bra dag eller ikke. På samme måte bør du ikke gjøre deg avhengig av motivasjonen for å komme i gang med noe.

Motivasjon regnes som den «kraften» som får oss mennesker til å komme i gang og utføre noe. Vi skiller gjerne mellom indre- og ytre motivasjon.

Indre motivasjon: Du gjør noe fordi du har lyst og denne «lysten» i seg selv gir deg glede og belønning
Ytre motivasjon: Du gjør noe fordi du oppnår en «ytre» form for belønning eller straff. For eksempel: Legen sier at du må slutte å røyke for å ikke få lungekreft.

Uansett om du påvirkes av indre- eller ytre motivasjon, så er det en følelse som styres av hjernen og tankene våre. Utfordringen er at hjernen vår er programmert til å unngå alt som er ukomfortabelt. Underbevisstheten jobber knallhardt for at du skal unngå alt som er ukomfortabelt, skummelt eller vanskelig, selv om du innerst inne vet at det vil gjøre deg bedre på sikt.

Dersom hjernen din assosierer en aktivitet eller gjøremål med noe som er ukomfortabelt, skummelt eller vanskelig – vil den prøve å unngå dette. Det er overlevelsesinstinktet ditt.

For å kunne gjøre endringer og oppnå en målsetning eller drøm, så må du utsette deg for ting som er ukomfortabelt! Du må rett og slett gjøre ting som er krevende og som vil gjøre «litt vondt», både fysisk og psykisk. Mange venter på motivasjonen for å gjøre en endring, men paradokset er at du sjeldent vil føle deg motivert til å påføre deg selv smerte eller utsette deg for «ubehagelige situasjoner».

Det er enkelt å motivere seg for noe som er morsomt og noe du er flink til, men det er vanskelig å motivere seg for ting du oppfatter som kjedelig eller noe du er dårlig på.

Endring oppfattes som «farlig»

Endring eller nye rutiner kan føles som et ukjent territorium. Det å gi slipp på det som kjennes trygt og komfortabelt kan oppfattes som farlig, truende og ubehagelig.

Mye henger nok sammen i ordtaket: «du vet hva du har, men ikke hva du får».

Men har du tenkt på at det du oppfatter som trygt og komfortabelt egentlig er et bur/boks/fengsel for ditt potensiale? Dersom døren til buret åpnes og mulighetene ligger foran deg, så føles det «ukjente» så stort og skummelt at du heller ønsker å være innelåst i buret med «trygge rammer» og kjente omgivelser.

Om du ikke er bevisst på denne begrensningen vil underbevisstheten din jobbe for å beskytte deg mot det ukjente og «utrygge» som mange føler at endring er. Med slike «rammer» blir det nærmest umulig å finne motivasjon for å gjøre en endring.

Det er ikke uten grunn vi sier at: «Endring og selvutvikling skjer utenfor komfortsonen!»

Endring og selvutvikling skjer utenfor komfortsonen!

Bli bevisst og Bestem deg på forhånd

Hjernen din gjør millioner av kalkulasjoner på automatikk hver eneste dag. Om du aktivt skulle prosessert inntrykkene ville du blitt klin kokos. Derfor skjer dette i underbevisstheten din hele tiden. Det er kun det du fokuserer på, som du kan bli bevisst på.

Uansett om det gjelder en treningstur, matlaging, vaske huset, male huset, klippe plenen, gå på skolen/jobben eller andre ting, så har du to valg – Gjøre eller ikke gjøre.

Du må bli bevisst på de valgene du tar og bestemme deg på forhånd hva som er svaret. Dersom det pøsregner og du har planlagt en løpetur ute, så bør du ikke spørre deg selv om du skal trene – uten å vite svaret på forhånd.

I slike situasjoner vil du nøle og i det sekunder du nøler – vil underbevisstheten ta kontrollen og varsellampen tennes. På det tidspunktet har du latt underbevisstheten ta valget for deg – og underbevisstheten vil alltid velge «minste motstands vei».

Hjernen din sender elektriske impulser som styrer alt du foretar deg. Jeg liker å sammenligne hjernen med en sikringsboks som styrer elektrisitet rundt i huset. Uten «styring» velger elektrisitet alltid «minste motstands vei». Men elektrisitet kan ledes på en kontrollert måte. På samme måte kan du ta kontroll over dine valg. Du må rett og slett aktivt gå inn å overstyre hjernen din om å ta valg som er ukomfortable nå, men som vil gjøre deg bedre stilt senere.

Du må aktivt bestemme deg for å ta valget som er «ukomfortabelt». Fordi du vet at alternativet for å ikke gjøre det er mye dårligere.

Unngå komfort-fellen

Når jeg har planlagt for å gå på trening, så gjør jeg det.

Mange sier: «Det er så lett for deg å si, Preben. Du elsker jo trening og dessuten er trening jobben din».

Selvfølgelig elsker jeg trening, men jeg hopper ikke av glede de dagene jeg har jobbet lenge, det er tyve minusgrader, treningsstudioet har korona-stengt, det er mørkt, energien er borte og alt føles tungt og meningsløst.

På slike dager må jeg aktivt gå inn og ta valget. Jeg må velge å ha det ukomfortabelt over en liten periode, så kan jeg ta på meg «comfy-buksa» etterpå.

Om jeg skulle ha satset på motivasjonen på slike dager, ville jeg heller ha satt meg i sofaen, se på Game of Thrones, bestilt middag fra Peppes og utsatt treningen til neste dag. Så kommer neste dag, men motivasjonen for trening har fremdeles ikke kommet, så… shit au, jeg starter heller opp igjen i neste uke…

utømmelig kilde til motivasjon

For å gjøre en endring må vi ut av komfortsonen vår. Endring kan være ukomfortabelt, derfor venter mange på motivasjon for å sette i gang. Problemet er at vi sjeldent vil føle oss motivert til å påføre oss selv den smerten det er å gå utenfor komfortsonen. Så hva skjer? Ingenting. Absolutt ingenting. Det er derfor jeg mener at motivasjon er «bullshit»

For å bryte denne demotiverende spiralen må du jobbe med å ta et aktivt valg, som etter hvert vil bli en en rutine. Når det blir en rutine vil du se resultater og når du ser resultater vil du kjenne på motivasjon. Denne motivasjonen kan du bruke som «bensin» for å gjøre det enklere å ta de gode valgene som igjen vil gi deg enda mer motivasjon – dermed har du funnet en utømmelig kilde til motivasjon.