Derfor er det viktig å veie maten

Mange har en forutinntatt holdning om at det å veie maten for å gå ned i vekt er noe negativt. Min erfaring viser tvert i mot!

Innvendingene vi sitter med er ofte «Det virker litt krampeaktig», «Det høres ut som et skikkelig stort prosjekt» eller «Da kan man jo aldri spise ute!». I tillegg tror jeg mange er redde for hva andre måtte mene, dersom noen skulle se at du veide maten din.

Når det er dette du forteller deg selv, er det naturlig nok det du vil oppleve. Men det er mange andre måter å se det på som du kanskje ikke har tenkt over.

Her er 4 punkter om det å veie maten, som kanskje vil få deg til å se det fra en helt ny side.


1. Du bør veie maten for ikke å spiser for lite

Noen spiser for lite når målet er å gå ned i vekt, og andre spiser for mye. Uansett hvor utfordringen ligger, så vil begge deler hindre deg i å få resultatene du ønsker. Når du spiser for lite er det som regel veldig vanskelig å ta innover seg at du kanskje bør spise mer, for vi har jo en formening om at det er lite mat som skal til for å gå ned i vekt! Men hvor går grensen? Hva er egentlig lite og hvor mye er for mye? Kan du se med det blotte øyet hvor mye 200 kalorier er?

Når vi spiser for lite, går det som regel utover hverdagen vår. Vi blir slappere, humøret blir dårligere og motivasjonen daler. Det å kutte for drastisk i matinntaket vil kanskje fungere godt en liten stund, men på sikt gjør du ikke annet enn å ødelegge for deg selv. Forbrenningen reduseres samtidig som du tærer på muskelmassen din, og når du blir sliten nok i viljestyrken, dropper du hele greia. Det rare er at mange dessverre gjør det samme gang på gang, og forblir en typisk jo-jo slanker, som dessverre aldri oppnår noe varig.

2. Du bør veie maten for å ikke undervurderer kaloriinntaket

På den andre siden er det så lett å undervurdere sitt eget inntak, nettopp fordi det er umulig å vite hva ting veier og ikke minst hvor mange kalorier det inneholder, uten å veie det opp. Ihvertfall i en periode. 
Veldig ofte hører jeg “Jeg spiser nesten ingenting, men går ikke ned i vekt!”. Eller «Jeg spiser bare sunn mat, men vekten rører seg ikke».

Og ja, maten kan være så sunn den bare vil, men overstiger du mengden kalorier i løpet av en dag, så spiller det liten rolle hvor sunn den er i denne sammenheng.

Se for deg at du lager mat etter øyemål og cirka forhold. Det vil veldig lett resultere i 100 kcal ekstra hver eneste dag. Det høres kanskje ikke så mye ut og det tilsvarer faktisk bare 1 glass lettmelk eller 19 gram sjokolade om dagen. 19 gram sjokolade er ikke en munnfull en gang. Når det er sagt, så utgjør 100 kalorier ekstra hver dag, hele 5 kg ekstra i løpet av et år. Så ved å kontinuerlig bomme på kaloriinntaket vil du ikke nå målene dine, og heller kanskje aldri skjønne hvorfor.

3. Veiing av mat og sosiale sammenkomster

Det vil alltid være en bursdag eller en ferie, det virker faktisk som om det dukker opp vesentlig oftere når vektnedgang er målet! Vi vil absolutt ikke føle oss kjedelig og være tidenes festbrems fordi vi ikke drikker vin sammen med venninnegjengen! Vi ønsker heller ikke å bli oppfattet som uhøflig når personalsjefen tar med kake på jobben hver fredag! Så har du jobblunsj og kundemiddag, så «når i all verden skal du få tid til å veie maten?!»

De fleste ønsker resultater, men få ønsker å ofre noe for å få det. Og mange har en tendens til å gi opp så snart det blir litt vanskelig eller om det går på bekostning av noe annet vi liker. Men en livsstilsendring vil alltid gå på bekostning av noe, det er jo hele poenget. For hvis vi gjør som vi alltid har gjort, vil vi fortsette å få det vi alltid har fått, ikke sant?

De færreste ønsker å ta med seg vekten når de blir invitert på middag, og det er heller ikke nødvendig. Det som derimot er helt nødvendig, er å akseptere at det å være med på absolutt alt, ikke er forenelig med målet du har satt deg. Men velg heller det du vil være med på med omhu, så kan du senke skuldrene å være sosial, bare ikke like ofte.

Enkelte er i tillegg redde for at det å veie maten skal sende feil signaler til barna eller ungdommene i huset. Og hvis man veier mat for å passe på å spise veldig lite, eller for å sulte seg, så er det negativt. Men når du veier mat for å vite at du spiser nok i henhold til det som er målet ditt, for å få gode resultater av treningen og ikke spise for lite, så blir det til noe positivt.

Så lenge ikke du selv har et negativt forhold til å veie maten, så er det heller ikke negativt overfor barn. Det å tørre å tillate seg å spise gode porsjoner av den samme maten som resten av familien, er bra.

4. Veie mat, en ny rutine

En annen utfordringen vi alle har, er endring av rutiner. Det å gjøre noe nytt som å veie brødskiven, kan fort virke veldig tungvint. Men sannheten er at når du har veid brødskiven din en gang, så vet du hva den veier. I hvert fall hvis du bruker brødskjærermaskinen i butikken. Det handler om en skikkelig innsats i starten, som vil gi deg kunnskap som tar deg til neste nivå.

Det er utrolig kjedelig å sette seg ned med budsjett og regnskap, er du ikke enig? Men det er en nødvendighet om du skal få kontroll over økonomien. Det samme gjelder kostholdet ditt. Det handler om å skaffe seg oversikt og kontroll, slik at du kan ta bevisste valg du vil nye godt av resten av livet.

For resultater er et produkt av kontinuerlig og målrettet arbeid over tid, der man hele tiden tar de små smarte og riktige valgene som er forenlig med målet. Det å veie det du spiser i en periode, handler ikke om å ha et anstrengt forhold til mat, det handler om å bli bevisst på å få i seg riktig mengde for å nå dine mål – gå ned i vekt, gå opp i vekt eller vedvare vekten du har.

FleXikost er et verktøy som vil vise deg akkurat hvor mye du både kan og bør spise. Det er basert på helt vanlig hverdagsmat som er satt i system, for at du skal nå målene dine og ha det bra på veien!  Da blir det en livsstilsendring, ikke bare en kortsiktig diett!