Derfor bør du «jukse» på streng diett!

Frimåltid eller såkalt «Cheat-meal/Cheat-day» er et måltid eller dag der du ikke følger den oppsatte dietten din, men spiser MYE mat for å fylle på og skape en skikkelig boost i forbrenningen din. «Cheat-meals» er nok mest brukt innenfor fitness og kroppsbygging under oppkjøring til konkurranse, men du kan virkelig dra nytte av denne metoden om du bruker den riktig 😉

Hvorfor er det helt nødvendig?

Når du går på en streng diett med kraftig kcal underskudd vil det for mange være en ekstra gulrot å kunne ha et ukentlig måltid eller dag der man kan spise noe helt annet, men å «jukse» med dietten har også en veldig viktig funksjon i forhold til din egen hormonproduksjon.

Skjoldbruskkjertelen er en kjertel som produserer hormonene tyroksin og trijodtyronin, som regulerer stoffskiftet, og kalsitonin, som bidrar til å regulere blodets innhold av kalsium. kjertelen regulerer altså forbrenning og noe som kalles proteinsyntese (som er den prosessen der nye proteiner dannes)

Når du går på en diett «streng» diett over tid vil funksjonen til skjoldbruskkjertelen bli svekket, noe som fører til at kroppens evne til å forbrenne kalorier blir dårligere. (Det er derfor man slutter å gå ned i vekt selv om kcal nivået er lavt).

Kroppens evne til å hente ut proteiner fra maten blir også dårligere og dette er jo «bad news» for musklene dine som trenger MYE proteiner for å holde på massen under diett. Ellers mister du jo bare muskler :-O

Hvordan utføres en korrekt «Cheat-meal»?

Ved å kjøre en såkalt «cheat-meal» som inneholder MYE karbohydrater (3-5gram per kg kroppsvekt) vil du kunne «lure» skjoldbruskkjertelen til å opprettholde funksjonen sin. Cheat-meal får best effekt om du kjører den hver 10.dag, men for enkelthetens skyld kjøres den som regel 1 gang i uken.

Når du kjører en «Cheat-meal» må du velge mat som ikke inneholder mye fett.. Småsjokolader, kaker, potetgull eller annen snacks som inneholder relativt mye fett er et veldig dårlig alternativ. Dette sørger bare for at kroppen får inn mengder med karbs og fett, som er en dårlig kombinasjon fordi den sørger for at overskuddet lagres som fett, istedenfor som glykogen i muskulaturen din.

Om du vil ha 100% effekt av dette måltidet bør du spise matvarer som: Grovt brød, havregrøt, poteter, ris, pasta, Lavfett-pommes frites, søtpoteter. Hjemmelaget pizza med masse deilig kjøtt og lettost er en fantastisk «cheat-meal». Da vil kroppen fylle på lagrene dine og du være skikkelig klar for en ny uke, nye muligheter og nytt pågangsmot 🙂

Husk bare på… «Cheat-meal» booster forbrenningen din noe voldsomt og dagen etter vil du være ekstremt sulten og sugen på enda mer karbs 😉

Da må du være sterk og tenke: My fat is burning now!

Happy Cheat day!!!